× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

SNELTEST

3 min

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Wie had durven dromen dat we dit ooit nog eens zouden zien: een bloedmooie, achterwielaangedreven Alfa Romeo-sedan met een heerlijke V6 onder de kap. De dames en heren van Alfa Romeo zelf alleszins wel: dit is de Giulia Quadrifoglio! 

 Op papier 

 Wat is er goed 

Als de reguliere Alfa Romeo Giulia al voldoende is om menig Italiaans georiënteerd hart sneller te doen slaan, dan is de Quadrifoglio-versie in staat om hen met loeiende V6-sirenes rechtstreeks naar het ospedale te katapulteren. Geen enkele Alfa had namelijk zo’n heerlijk klinkende zescilinder sinds de befaamde Busso-motoren die ze in de jaren ’80 en ’90 in hun auto’s lepelden. De Giulia Quadrifoglio gaat echter nog een stapje verder dan zijn voorouders: terwijl die het vaak moesten stellen met een voorwielaangedreven platform stuurt de nieuwe sedan zijn 510 paarden naar de achterwielen. 

Het resultaat is een meesterlijke combinatie van haarscherp stuurgevoel en een achterwerk zo speels dat je het kan besturen met het rechterpedaal. Dat gaspedaal is trouwens net zo fijn om te bedienen bij stilstand want de Giulia Quadrifoglio heeft in tegenstelling tot heel wat moderne auto’s geen soft limiter. Dat betekent dat je de motor aan een stoplicht onverhinderd in toeren kan jagen om je omstaanders te laten meegenieten van je huilende V6 en zijn knetterende Akrapovic-uitlaat. En dat allemaal in een bruikbare, prachtige sedan-vorm. 

 Wat is er slecht 

Zowat iedere Italiaanse auto haalt een deel van zijn karakter uit een koppige wens om het anders aan te pakken dan de—veelal Duitse—concurrentie. Dat doet de Giulia Quadrifoglio met verve: hij prikkelt je zintuigen als geen ander met zijn sublieme stuurgevoel, heerlijk natuurlijke klanken en opvallende lakkleuren. Binnenin de auto is dat in zekere zin anders: daar hinkt de Giulia toch nog wat achter op een gelijkaardige BMW of Audi. De materiaalkwaliteit is best goed maar niet goed genoeg voor een auto van bijna 100.000 euro en het infotainment is een beetje 2015. Sinds de update krijgt de Giulia dan wel een aanraakscherm maar dat schermpje blijft te klein en de technologie te beperkt voor het segment. 

Oh ja en dan is er nog die naam: ondergetekende had het al moeilijk om “Quadrifoglio” zeven keer foutloos te schrijven in deze tekst; stel je voor dat je het meermaals per dag moet uitspreken tegen je vrienden, familie of gewoon iedere andere persoon die je wil imponeren… Én hen dan moet corrigeren elke keer er iemand de “g” erin uitspreekt, want dat hoort niet. Dan droom je toch van iets zo simpel als “AMG”, “RS” of zelfs “M”… 

 Ons verdict 

Wanneer een Italiaanse fabrikant het veilig speelt en gewoon doet wat de concurrentie het voordeed, dan raakt het resultaat daarvan al snel in de vergetelheid. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (8) is niet zo: dit is Italië dat doet wat Italië doet. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (9) is een magnifiek apparaat, en dat zal lang zo blijven. Jawel, nog langer dan zijn eigen naam.

 

 

Media: Bram Billiet

Publicatie: 31/12/2020

Auteur: Joram Van Acker

×


terug naar boven