× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Mini Cooper SE

ALTERNATIEVEN

3 min

Mini Cooper SE

Ben je op zoek naar een compacte elektrische auto die toch wat kleur aan je dagelijkse kilometers kan geven? Dan heb je ongetwijfeld onze review over de Mini Electric gelezen. Maar wacht nog even voor je met 33.500 euro op zak naar de Mini-dealer stapt: hier vind je zijn vier grootste concurrenten.

 Honda e 

De Honda e is op wel meer manieren gelijkaardig aan de Mini Electric. Hij is bijvoorbeeld niet alleen piepklein en zuiver elektrisch maar heeft ook een relatief beperkt rijbereik én kost meer dan je zou verwachten. Nog meer dan de Mini zelfs, want voor de basis-e moet je al 35.330 euro neertellen. Dan krijg je de auto meteen met veel opties, maar wel maar met de basismotor met 136 pk. Voor de versie met 154 pk moet je afscheid nemen van nog een dikke 3.000 euro meer. Het accupakket blijft altijd even groot (of klein) met 35,5 kWh, goed voor een actieradius van zo’n 200 kilometer. Iets meer dan de Mini dus, al blijft het natuurlijk aan de beperkte kant.

 Peugeot e-208 

Wil je vooral meer kilometers voor minder geld, dan kan je eens bij Peugeot gaan kijken. Voor 31.137 euro sturen zij je graag naar huis in een e-208, de volledig elektrische versie van hun knappe stadswagen. Die heeft een accupakket van 50 kWh groot waarmee de auto meer dan 300 elektrische kilometers kan afleggen. En denk dan niet dat de rest van de auto voor die prijs slecht ineen zit, want de e-208 is een genot om mee te leven. Zijn hoogwaardige, futuristische interieur moet niet onderdoen voor dat van de Mini en ook uiterlijk is de Peugeot een unieke verschijning. De elektromotor mag dan maar 136 pk sterk zijn, maar de stadsauto stuurt ook nog eens best leuk. 

 BMW i3 

Als we het over fijn rijgedrag hebben, dan kan een BMW natuurlijk niet ontbreken. Zelfs zijn inmiddels 8 jaar oude, ietwat bizar vormgegeven EV is best een strakke stuurmansauto. Met 170 pk biedt de i3 ook een gelijkaardig vermogen tegenover de Mini Electric, al is zijn actieradius van zo’n 250 kilometer wel groter. Die haalt de i3 uit zijn accupakket van 42,2 kWh. Daarnaast is deze BMW natuurlijk ook aanzienlijk ruimer dan de Mini maar voor die voordelen betaal je natuurlijk ook een prijs. De goedkoopste BMW i3 kost je 40.750 euro en dan moet je naar Duitse gewoonte nog wat spaarcenten overhouden voor de nodige opties. 

 Fiat 500e 

Heel wat kopers zullen echter voor de Mini Electric kiezen niet omdat ze er ver mee willen rijden of omdat het ding leuk stuurt, maar wel omdat dit autootje zo onnoemelijk schattig en stijlvol is. Ook daar ondervindt de Mini concurrentie, en wel van zijn historische tegenhanger: de Fiat 500. Ook die biedt nog steeds bitter weinig koffervolume, komt met een nostalgisch retro-ontwerp en is er voor het eerst als elektrische wagen. Aan één kenmerk kan de Mini echter niet tippen: de Fiat is er al vanaf 24.990 euro. Dan krijg je echter maar een kaal wit bolletje met 95 pk, een piepklein batterijtje en niets van comfort of infotainment. Voor een 500e die zich kan vergelijken met de basis-Mini moet je het bij het uitrustingsniveau ‘icon’ van 30.990 euro gaan zoeken. Die haalt zo’n 300 kilometer rijbereik uit zijn accu van 42 kWh.

Publicatie: 10/11/2021

Auteur: Joram Van Acker

×


terug naar boven