× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Volvo XC60 T6 Recharge

SNELTEST

3 min

Volvo XC60 T6 Recharge

Volvo was er snel bij op vak van plug-inhybrides. Het is namelijk al 10 jaar geleden dat de Zweden hun eerste stekkerhybride, een V60 met diesel-ondersteuning, op de markt brachten. Tijd genoeg dus om de techniek tot in de puntjes te verfijnen. Wij deden de test met de nieuwe XC60 T6 Recharge. 

 Op papier: 

 Wat is er goed? 

De Volvo XC60 is nu in zijn tweede generatie, en door de jaren heen is één ding nooit veranderd: het is gewoon een knappe auto. Sommige SUV’s zien er soms wat te bombastisch of net te geprobeerd sportief uit maar deze Zweed slaagt erin om de nodige verfijning en authenticiteit naar het segment mee te nemen. En het nodige minimalisme, want met zijn strakke, moeiteloos sympathieke front, zijn typerende achterwerk en vooral zijn rustgevende interieur straalt de auto gewoon Scandinavische charme uit. 

Dat zorgt ervoor dat mensen je stiekem een stuk liever zien verschijnen in een Volvo dan in, we zeggen maar iets, de gemiddelde Duitse concurrent. Dat is al helemaal het geval wanneer je die Volvo aan een laadpaal parkeert en vult met geurloze, fluisterstille stroom. Een ijsbeervriendelijker imago kan je jezelf praktisch niet aanmeten. En daar eindigen de argumenten voor de plug-inhybride niet, want de toevoeging van zijn elektromotor maakt deze SUV ook nog eens de comfortabelste der XC60’s en misschien ook wel de voordeligste om mee onderweg te zijn – zolang je thuis kunt laden, wel te verstaan. 

 Wat is er slecht? 

Bij de aandrijflijn begint echter ook onze klaagzang over de XC60 T6 Recharge, al moeten we die meteen wel temperen met wat achtergrondinformatie. Wij kregen de Volvo namelijk mee met zijn – oude – batterij van 11,6 kWh en daarmee komt de auto in de verste verte niet in de buurt van zijn elektrische rijbereik van in theorie 53 kilometer. Sterker nog: wij slaagden er niet in om zelfs maar 35 kilometer op stroom te rijden en ons gemiddelde verbruik over een traject van 100 kilometer met een volle batterij eindigde daardoor op 7,3 liter. Daar doet Volvo binnenkort echter zelf iets aan want vanaf 2022 krijgt de stekker-XC60 een accupakket van 18,8 kWh. Daarmee zou deze auto voortaan ruim 70 elektrische kilometers moeten halen. Dat lijkt er al wat meer op, Volvo. 

Een tweede minpuntje is er eentje waarvoor je moet bijbetalen, dus we zouden je bij deze aanraden om dat niet te doen. Onze testwagen was namelijk voorzien van het R-Design-pakket, een uitrustingsniveau dat de XC60 – naast aanzienlijk knappere bumpers – een iets hardere ophanging en stevigere stoelen meegeeft. Dat druist wat ons betreft compleet in tegen de rustige inborst van de Volvo, die als R-Design het noorden kwijt lijkt te zijn tussen zijn soepele, zachte aandrijflijn en besturing en de iets te strakke demping en kneiterharde sportzetels. Tenzij je meer waarde hecht aan de looks dan aan je eigen comfort, want die R-Design-bumpers maken er wel echt een plaatje van. 

 Ons verdict 

De Volvo XC60 blijft een SUV zo knap dat zelfs anti-SUV’ers er stiekem een boontje voor hebben. Als plug-inhybride past de auto ook nog eens perfect bij het rustige, nuchtere imago van het Zweede merk. Alleen het beperkte elektrische rijbereik doet ons vragen stellen bij zijn meerprijs tegenover een XC60 zonder elektrohulp, al lost Volvo dat probleem binnenkort zelf op met een grotere batterij.

 

 Media 

Media: Bram Billiet

Publicatie: 23/11/2021

Auteur: Joram Van Acker

×


terug naar boven