× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Lotus Eletre

PREVIEW

3 min

Lotus Eletre

De auto die enkele weekends geleden gepresenteerd werd aan de klanten bij Lotus Antwerpen was een mock-up, een levensgroot model zeg maar. Het koetswerk gemodelleerd naar het uiteindelijke productiemodel, het interieur zo goed als mogelijk nagebouwd maar het geheel werd nogal letterlijk aaneengehouden door een batterij Raspberry Pi’s die met een tablet aangestuurd werden en het ook regelmatig lieten afweten. Rijden was echt geen optie.

Sneller dan een Porsche

Gelukkig was daar Toby, in het dagelijks leven freelance testrijder bij Audi en Porsche, hoewel hij zijn woon-werkverkeer aflegt met een Hyundai i30N en de Autobahn onveilig maakt met zijn ’05 Mustang met 5.8 liter V8 van meer dan 1200pk (onhandelbaar tot je over de 200km/u gaat volgens de beste man). Ook hij had zo zijn twijfels bij het idee. Dus vloog hij naar Finland om daar op een bevroren meer een pre-productie wagen aan de tand te voelen en die meteen te vergelijken met twee van zijn ICE concurrenten: de Lamborghini Urus en Porsche Cayenne Turbo S. De Urus legde het uitgestippelde parcours af in 39 seconden en bleek quasi onhandelbaar in die omstandigheden. De Porsche deed er 2,5 s minder over maar het was de Lotus die de Porsche versloeg  met 2 seconden!

Technische uitdagingen

Lotus staat bekend om zijn kleine, lichte wagens met een geweldig stuurgevoel en wilde die ervaring ook zoveel mogelijk behouden in de Eletre. Het veel hogere gewicht én de elektrische aandrijving van de SUV, eisten wel een totaal andere aanpak. Zo werd geopteerd voor luchtvering van ZF en moest de aandrijf- en cardanas verstevigd worden. Anders dan bij een verbrandingsmotor waarbij de krachten geleidelijk vrijkomen, is het bij een elektrische motor alles of niks. Verder werd er heel veel aandacht besteed aan de stroomlijn van de wagen, de zogenaamde Cx-waarde. Met luchtopeningen vooraan en opzij en de opvallende, ‘gespleten’ spoiler op het dak om de Eletre tegelijk zo weinig mogelijk luchtweerstand te geven en toch voldoende neerwaartse druk te creëren voor een goede wegligging.

Autonoom racen

Tot slot werd er ook volop ingezet op geavanceerde rijhulpsystemen. Level 2 autonoom rijden kan al, maar Lotus voorziet dankzij onder andere radar en lidar zelfs level 4, dus echt autonoom rijden. Voorlopig nog verboden op de openbare weg, maar op circuit kan het wel al getest worden. De Lotus komt met een aantal van ’s werelds beste circuits voorgeprogrammeerd in de GPS en kan dus, volledig zelfstandig, enkele rondjes afleggen op bijvoorbeeld Spa-Francorchamps. Lotus zelf ziet dit als meer dan enkel een leuk gadget: het zou beginnende piloten kunnen helpen een circuit te leren kennen. De computer zal in alle omstandigheden een zo ideaal mogelijke lijn volgen en iedere keer op precies het juiste punt remmen, insturen en terug optrekken.

Om kort te zijn, de elektrische toekomst ziet er dankzij Lotus opeens een heel pak leuker en spannender uit. Wij staan in ieder geval al te poppelen om de Lotus Eletre eens echt aan de tand te kunnen voelen!

Media: Bart Van Bouwel

Publicatie: 17/02/2023

Auteur: Koen De Beer

×


terug naar boven