SNELTEST
3 min
Een kleine steekproef naar reacties wanneer we de naam ‘Dacia Sandero’ vermelden levert niet altijd veel goeds op. “Brol op wielen” of “Mijn grootmoeder heeft dat nog gehad” keren het vaakst terug. Autofanaat of niet, de naam doet wel een belletje rinkelen bij nagenoeg iedereen die we aanspraken. De Sandero heeft een verjongingskuur ondergaan en wij voelden hem aan de tand!
Dacia staat er bij het grote publiek om bekend de goedkoopste nieuwe wagens op de markt te brengen. Hoewel weinig mensen daardoor een poster van de nieuwe Sandero aan hun slaapkamermuur zullen hangen, is het wel meteen een reden om de Dacia in je verlanglijstje te plaatsen. De standaard Sandero start namelijk aan een erg magere 8.990 euro en voor ongeveer 4.000 euro meer krijg je de stoerdere, hogere en lichtjes praktischere Stepway-versie die wij uitprobeerden. Hiermee verdedigt Dacia haar vertrouwde low budget-positie in de markt met het grootste gemak.
Langs de buitenkant speelt de nieuwe Sandero (Stepway) met scherpere lijnen dan vroeger en met opvallende dagrijlichten die de wagen een moderne uitstraling geven. Ook aan de binnenkant is een lage verkoopsprijs niet langer een excuus voor het ontbreken van enige vorm van design. De hele middenconsole is mooi ontworpen en werkt met aangename materialen. Een deel van deze upgrade heeft de Sandero natuurlijk te danken aan zijn neef, de Renault Clio. De Dacia leent namelijk heel wat interieurmaterialen van de Clio zoals de versnellingspook, de draaiknoppen en het bestuurderspaneel voor de multimedia dat achter het stuur te vinden is. Dat laatste heb je bij de meest uitgebreide ‘Prestige’ versie minder nodig dankzij het eenvoudige touchscreen met Android Auto en Apple Carplay. Kies je toch voor een lagere versie, dan voorziet Dacia je nog steeds van een handige smartphonehouder met een efficiënt geplaatste USB-aansluiting vlakbij. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan!
Eenmaal op de baan kiest de Sandero voor een enigszins comfortabele rijervaring in plaats van een sportieve ervaring. De wagen rust dan misschien op een Clio-onderstel, het lichte stuurgevoel en de zachte vering voorzien de wagen van een eigen karakter.
Dat karakter heeft soms zijn kuren. Zo durft de TCe90-benzinemotor wel eens schokkerig reageren bij lage toeren, zelfs al wordt er voldoende gas gegeven. Ook de cruise control worstelt soms met deze eigenschap. Eenmaal op hogere snelheid komt het low-budget gedeelte van de wagen terug naar boven door de ontbrekende geluidsisolatie, waardoor de rolgeluiden zonder hindering de cabine binnendringen.
Op langere ritten bekennen ook de zetels kleur en komt het gebrek aan ondersteuning meer op de voorgrond dan we hadden gehoopt. De wagen bevestigt zijn low budget-afkomst nog een laatste keer met de erg magere bekleding in de kofferruimte en het goedkope geluid dat geproduceerd wordt bij het dichtslaan van de deuren.
De nieuwe Dacia Sandero Stepway is voornamelijk de ‘verstandige keuze’. Hij is goedkoop, mooi ontworpen en afkomstig van een betrouwbaar moedermerk: Renault. Dat de wagen de goedkoopste op de markt is kan hij niet altijd wegsteken, maar dat hoeft ook helemaal niet. De Sandero omarmt zijn toegankelijke imago en brengt het er, al bij al, schitterend van af.
Media: Bram Billiet
Publicatie: 08/07/2021
Auteur: Pieterjan Bogaert