SNELTEST
4 min
Groene technologie en Hyundai gaan vaak hand in hand. Denk maar aan de verschillende hybrides (met en zonder stekker), waterstofauto’s en elektrische wagens die hun gamma momenteel rijk is. Zij die zich toch liever bezighouden met banden laten piepen dan met CO2-deeltjes te tellen, die kunnen zich eerder vinden in modellen met het brandmerk ‘N’. Hyundai heeft nu ook zijn zuinige i10 een bescheiden N-kuur gegeven en het resultaat is een kleine knaller!
De mannen en vrouwen achter de ‘N’-afdeling specialiseren zich sinds 2012 in de uitbouw van de rally-wagens van Hyundai. Hun eerste verwezenlijking was de i20 WRC en recenter hebben ze de i30 een sportieve behandeling gegeven, die nu vol trots de N-badge mag dragen. De i10 is dus niet de eerste wagen die de reis van groene jongen naar asfaltverslinder maakt, al heeft het team duidelijk de opdracht gekregen het iets rustiger aan te pakken met de transformatie van hun kleinste model.
De N-behandeling uit zich eerst en vooral in een meer sportieve uitstraling dan de originele i10. Zo vinden we in zijn grote nieuwe grille puntige LED-dagrijlichten in de stijl van de nieuwe Tucson, prijken er achteraan een uitdagende spoiler en een dubbele uitlaat en staat de auto op sportieve velgen. Ook het interieur hebben ze onder handen genomen met een nieuwe, kwalitatieve schakelpook, metalen pedalen, een met leder bekleed stuurwiel en leuke rode accenten. De materialen die het meeste aangeraakt worden zijn aangenaam en van goede kwaliteit maar de plastics aan de deuren en bij minder opvallende plaatsen blijven ‘budgetvriendelijk’. Met deze aanpassingen focust Hyundai zich voornamelijk op de plezierfactor, die duidelijk hoog op het prioriteitenlijstje stond. Als bestuurder heb je zin om het gaspedaal van in het begin diep in te trappen.
Die laatste actie laat de 1.0-liter benzinemotor met een schattige grom in toeren schieten. Dankzij de toevoeging van een turbo heeft de N-afdeling 100 paarden uit zijn bescheiden driecilindertje geperst, waarmee de 1 ton wegende stadswagen in ongeveer 9 seconden de 100 km/u bereikt. Indrukwekkend snel is dat niet maar dat hoeft ook niet. Het verschil met zwaardere, snellere en duurdere wagens is dat je dit soort stadswagens vaker op hun limiet kan rijden, waar het rijplezier het hoogste is. De motor bereikt zijn piek rond 4.000 toeren en dat is ideaal voor in de bochten. Daar schreeuwen de bandjes, in koor met de bestuurder, het uit van plezier. Dat de i10 echter geen ‘echte’ N is merken we aan het stuurgevoel, dat net wat scherper zou mogen zijn, en aan het gebrek aan kracht op hogere toeren. De wagen geeft je zin om door te trekken naar de grens van 5.500 toeren maar daar is nog weinig te beleven.
Wanneer je de bochten achter je laat en de wagen als reguliere rijkompaan gebruikt schiet hij ook niet tekort. Op de snelweg ronkt de i10 aan amper 2.700 toeren, wat een aangename en stabiele rijervaring geeft zonder geluidsoverlast. Over de hele lijn kwamen we op een verbruik van 5.8 l/100km wat niet slecht is voor een kleine hot hatch. Hyundai voorziet de N-line van heel wat opties zoals verwarmde zetels, een verwarmd stuur, een draadloze oplader voor de smartphone, een achteruitrijcamera en een zeer responsief touchscreen met duidelijke, fysieke knoppen. Ook qua veiligheid is de wagen volledig mee dankzij een noodremfunctie in samenwerking met heel wat sensoren die de omgeving in de gaten houden en bijgevolg de nodige waarschuwingen meegeven.
Als passagier is er eveneens geen reden tot klagen. Dankzij de erg lage transmissietunnel is het achteraan comfortabel vertoeven. Er is voldoende hoofd- en beenruimte zonder nodeloos plaats af te snoepen van de koffer. De isolatie achteraan doet dan weer herinneren dat we nog steeds in een kleine stadswagen zitten want die slaagt er niet in de rijgeluiden te dempen. Ook een leeslicht voor de achterpassagiers is niet aanwezig wat dan weer storend kan zijn voor eigenaars met kinderen.
De i10 N-Line is misschien niet de eerste wagen waar je aan denkt wanneer je zoekt naar een kleine hot hatch. Hyundai’s N-divisie stelt echter niet teleur en maakt van de i10 een comfortabele en toch sportieve stadswagen met veel opties vanaf een acceptabele 17.999 euro. Met een dergelijke prijs-kwaliteitverhouding, en een duidelijke fun-factor, is hij zeker zijn plekje waard binnen het segment!
Media: Joram Van Acker & Bram Billiet
Publicatie: 15/04/2021
Auteur: Pieterjan Bogaert & Diëgo De Wilde