× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Kia Xceed PHEV

SNELTEST

3 min

Kia Xceed PHEV

Kia is al meer dan een decennium niet meer weg te denken van de Belgische wegen. Bij zijn intrede op de Belgische markt profileerden ze zich als een budgetalternatief met veel waar voor je geld, maar vandaag ligt die focus anders. Denk maar aan de snelle Stinger, de gloednieuwe Sorento (PHEV) of de elektrische EV6; allemaal modellen met een startprijs vér boven de 50.000 euro. Ze bieden dan wel stijl, betrouwbaarheid en kwalitatieve materialen. De Kia Xceed PHEV nestelt zich mooi in het midden tussen veel opties en een premium uitstraling.  

 Op papier: 

 Wat is er goed? 

De Xceed PHEV is onmiskenbaar een KIA-product en volgt de designtaal van de Stonic en Optima. De SUV-grille en scherpe neus aangevuld met een sterk hellende daklijn en uitgesproken 18 inch-velgen geven deze crossover een stoer en sportief uiterlijk. Van de zijkant bekeken doet de achterste helft zelfs denken aan de Alfa Romeo Stelvio, wat ons hart toch net iets sneller doet slaan. Binnenin vinden we een groot navigatiescherm van 10.25 inch met talloze moduleerbare (veiligheids)opties en Android Auto/Apple CarPlay. De navigatie geeft proactief laadstations aan en het bluetooth systeem neemt de draad snel terug op na uitstappen. 

Ook de fysieke opties zijn uitvoerig aanwezig zoals zetelverwarming en -verkoeling, stuurverwarming, een schuifdak, draadloos opladen voor de smartphone en verwarmde zetels achteraan. De wagen merkt zelfs op wanneer je de achterkant benadert met de armen vol boodschappen en doet de koffer vanzelf open. De knoppen die toegang geven tot de meeste van deze functionaliteiten zitten netjes geordend in de middenconsole met, jawel, lekker makkelijke fysieke knoppen! 

Ook op vlak van veiligheid is de Xceed volledig mee dankzij de vele sensoren die alles in de gaten houden. KIA staat je toe deze opties volledig naar eigen dunk te configureren en onthoudt hoe je het graag hebt. De hoogstaande technologie trekt zich door naar het plug-inhybridesysteem dat een betrouwbare 45 kilometer elektrisch rijbereik voorziet waardoor het verbruik op korte afstanden sterk afneemt. Kia heeft duidelijk vertrouwen in de duurzaamheid van haar product en biedt dan ook 7 jaar garantie.  

 Wat is er slecht? 

Hoewel het interieur praktisch geordend is, is het inspiratieloos en weinig innovatief qua design. Dat staat in zekere zin haaks op het dynamische uiterlijk van de wagen. Ook wat comfort betreft zijn er een aantal werkpunten. Er zijn dan wel veel comfortopties maar de basis, zoals het ontbreken van comfortabele vering of een zachte knierust, doen toch denken aan het budgetverleden van KIA.

Verder is het stuurgevoel goed in de comfortmodus maar erg zwaar in de sportieve modus en is het gaspedaal weinig responsief in comfortmodus en net goed in sportieve modus. Toegegeven: een luxeprobleem, maar jammer dat dit niet beter uitgewerkt is. Het navigatiesysteem is ondanks zijn gegarandeerde 7 jaar aan updates niet up to date en ook de Smart Cruise Control lijkt enkel de rechterlijn te zien waardoor de wagen soms gevaarlijk dicht bij de rand rijdt. Tenslotte is het plug-inhybridesysteem soms koppig in zijn weigering om puur elektrisch te rijden wanneer gevraagd, zelfs met een nagenoeg volle batterij. 

 Wat is ons verdict? 

De transitie maken van gekend budgetmerk naar het premiumsegment is niet eenvoudig. De Xceed vormt een solide en betrouwbare wagen met een aantrekkelijk uiterlijk en héél wat opties. Soms ontbreekt het echter aan een paar eenvoudige premium-eigenschappen en dat is dan weer moeilijk te verenigen met de bijna-premiumprijs van 44.010 euro voor een volledig uitgeruste Xceed PHEV.

 Media 

Media: Bram Billiet

 

Publicatie: 27/05/2021

Auteur: Pieterjan Bogaert

×


terug naar boven