× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
BMW 320e

ALTERNATIEVEN

4 min

BMW 320e

BMW doet het opnieuw uitstekend, meer nog, ze slaagden er zelfs in om Volkswagen van de troon te stoten vorig jaar. En ondanks koning SUV, blijft de 3 Reeks het uitstekend doen. Daar heeft de fiscaal voordelige plug-inhybride 320e uiteraard veel mee te maken in ons (lease)autolandschap. Toch zijn er enkele interessante alternatieven.

 Mercedes-Benz C 300 e 

We starten ons lijstje met wellicht de grootste concurrent voor de Dreier: de Mercedes C 300 e, verkrijgbaar als berline vanaf 57.233€. Voor de breakversie tel je minstens 58.685€ neer, meteen een pak meer dan de 52.700€ of 54.350€ die je moet afgeven voor beide versies van de BMW. De nieuwste C straalt een zekere sportieve klasse uit en weet dat in de sprint ook waar te maken door 100 op de teller te zetten in een mooie 6,1 seconden. De BMW heeft hiervoor 7.6 seconden nodig. Met een gecombineerde 313pk vermogen en 550 Nm koppel hebben de motoren weinig moeite om de ruim 2 ton zware auto vooruit te duwen. Het digitale dashboard en grote aanraakscherm op de middenconsole, gekoppeld aan het comfortabele interieur, geven het geheel een luxueuze uitstraling. 

 Volkswagen Arteon eHybrid 

Geen Audi in deze lijst, de A4 wordt voorlopig niet als PHEV aangeboden. VW heeft dan misschien niet helemaal dezelfde uitstraling als de vorige landgenoten, de Arteon is een mooie verschijning. Een wijs man zei ooit: Als je niet nog minstens één keer hebt omgekeken naar je auto nadat je bent uitgestapt, heb je de verkeerde auto gekocht. Wedden dat je er toch nog een laatste blik op werpt als je de voordeur sluit als deze ervoor staat? En hadden we al gezegd dat er ook een Shooting Brake is? Met vanafprijzen die starten op 55.385€, of net geen 1000€ meer voor de break, nestelt de Arteon zich mooi tussen BMW en Mercedes in. De prestaties liggen wel wat lager dan bij de echte premiums, met 218pk en een sprint die 7,8 seconden duurt. In ruil krijg je dezelfde degelijkheid met bijna dezelfde ruimte als in de Passat, mét een aantrekkelijk koetswerk.

 Peugeot 508 Hybrid 225 

Een Peugeot in een lijst met premium hybrides, zal je misschien denken. Als je de prijs van deze Fransman onder stroom bekijkt, kunnen we dat enkel beamen. Toch verdient hij hier ook zijn plaatsje, al was het alleen maar omdat hij net dat tikkeltje anders is. Een coupélijn combineren met vier deuren lijkt de nieuwste trend te worden, en de cinque cent et huit is daar een gepast antwoord op, zijn looks heeft hij in ieder geval mee. Met 225pk en 360 Nm ben je 8,3 seconden bezig om tot 100km/u te versnellen, puur elektrisch rijden houdt hij ongeveer 45 kilometer vol en zonder hulp van de elektromotor stijgt het verbruik naar goed 7 l/100km, maar je houdt wel nog heel wat over van je leasebudget om de 508 naar eigen smaak aan te kleden. Toen mijn broer me een tijd geleden vroeg wat ik zou nemen uit zijn lijst van leasewagens, was het de 508 of een Mercedes CLA break voor mij. Hij koos uiteindelijk voor de degelijke maar nogal burgerlijke Audi A4 berline.

 Volvo V60 PHEV 

Eindigen doen we in het Hoge Noorden, of was het nu het Verre Oosten? Enkel een break dit keer, de berlineversie S60 is enkel verkrijgbaar in de 455 pk sterke uitvoering. Dat resulteert in een basisprijs van 60.550€, terwijl er al een V60 voor je deur staat vanaf 56.630€. Die moet het dan wel doen met 'slechts' 350pk maar daarmee is hij wel 0,4 seconden sneller dan de BMW. De Zweed heeft standaard vierwielaandrijving want veiligheid blijft een krachtig verkoopsargument bij wie kiest voor een Volvo. Het koetswerk is onmiskenbaar Volvo, zonder oubollig over te komen en ook de binnenkant oogt modern en strak. 

En zo hebben we meteen aangetoond dat er niet alleen alternatieven zijn voor die quasi onaantastbare 3 Reeks in het premium D-segment, maar dat ook het segment zélf nog heel wat bestaansredenen heeft. We kunnen alleen maar hopen dat deze lijst geen afscheidsrede wordt in de immer oprukkende SUV-gekte.

Publicatie: 24/10/2022

Auteur: Koen De Beer

×


terug naar boven