× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

BMW 430I

M-Sport

Sportief

258 PK
400 NM
5.8 SEC
7.0 L/100KM

De BMW 4-Reeks wil meer zijn dan gewoon een 3-Reeks coupé. Zijn nieuwe generatie zet dat nog wat extra in de verf met krachtige motoren, verfijnde rijdynamiek en twee verrassend grote neusgaten. Wij bekeken ze eens van dichterbij op de BMW 430i.

1

DESIGN

Laten we maar gewoon met dat hete hangijzer beginnen. De voorbije jaren zagen fans van BMW met lede ogen toe hoe het merk de grilles van zijn modellen steeds groter maakte. Dat was niet anders bij de introductie van de nieuwe 4-Reeks. Het model mocht dan wel gebaseerd zijn op het onderstel van de BMW 3, maar de bescheiden neus van die laatste kreeg de 4 allesbehalve mee. In de plaats daarvan prijken voorop elke 4-Reeks twee nieren die niet zozeer in de breedte gegroeid zijn, maar wel zo hoog zijn dat ze van onderin de bumper tot aan de motorkap reiken. De talrijke liefhebbers van het Beierse merk hadden dus wel even de tijd nodig om die knop om te draaien, tijd die sommigen onder hen vruchtbaar gebruikten om kritiek te zaaien op diverse online-fora en -media. Tegenwoordig merken we echter wel vaker dat sommige stijlkeuzes minder goed op beeld werken dan in de realiteit; denk maar aan de puilogen van de stiekem prachtige Toyota Supra of de bochel van de eigenlijk gewoon elegante Mazda 3 hatchback. Na een week op het smoelwerk van een BMW 4-Reeks te kijken moeten we toegeven dat zijn gedurfde ontwerp mooi in dat rijtje past. Eens je aan die nieuwe roosters gewend bent straalt de neus best veel persoonlijkheid uit. Los van die spraakmakende grille is de 4-Reeks verder helemaal BMW zoals we het kennen. Vooral binnenin is er maar weinig dat deze coupé onderscheidt van de 3-Reeks, en dat is ergens wel jammer. De materiaalkwaliteit is dan wel onberispelijk en het interieurdesign is best modern, maar als trotse eigenaar van een 430i had je misschien graag in een omgeving vertoefd die meer onderscheid vertoonde tegenover het lager geprijsde model.

Bmw 430i

2

RIJGEDRAG

Wat ook heel typisch is voor BMW is het rijgedrag van deze 4-Reeks. Voor een coupé van bijna 4,8 meter lang en zo’n 1,6 ton zwaar verandert deze wagen verrassend vlot van richting. Zo vlot zelfs dat je er eigenlijk maar weinig normaal mee wil rijden. Het stuurgevoel van onze M-Sport-versie is namelijk heel direct en de ophanging is wat aan de stevige kant, twee zaken die tijdens een rustige, comfortabele rit storend kunnen worden. De 4-Reeks nodigt dus eerder uit tot sportiever rijgedrag en stelt daarin niet teleur. Ook de motor van deze 430i helpt daarbij—al mist die in hogere toeren wel wat karakter. In het vooronder ligt namelijk een 2.0-liter benzinemotor met vier cilinders en een zogenaamde Twin-Scroll-turbo. Dit type turbolader slaagt er door allerhande Deutsche Gründlichkeit in om een turbogat te vermijden, waardoor je bij het indrukken van het gaspedaal bijna onmiddellijk zijn 258 pk en 400 Nm koppel voorgeschoteld lijkt te krijgen. Daardoor voelt het echter wat zinloos om de motor hoger in toeren te laten zingen, waar het vermogen plat en zielloos aanvoelt omdat de echte duw in de rug al bij lage toeren plaatsvindt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit best een snel apparaat is. De 430i beloont je in die hogere regionen dan wel met een diepe, ouderwetse zescilinderhuil die in de verste verte niet van het viercilindertje onder de motorkap afkomstig kan zijn. De auto stuurt namelijk wat extra geluid door de speakers om het blok spannender te laten klinken. Dat is leuk op dezelfde manier dat een Playstation of een Nintendo leuk zijn, maar aan het einde van de rit voel je je een beetje belogen. Stiekem is dat extra geluid ook niet helemaal nodig want het echte geluid dat uit de twee uitlaten komt klinkt ook al best ruig.

3

GEBRUIK

Een BMW 4-Reeks is en blijft een coupé, dus verwacht je alvast niet aan het allerhoogste niveau van gebruiksgemak. Dat gezegd zijnde is dit wel één van de meer praktische coupés op de markt. Met 440 liter is de kofferruimte zelfs flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en je kan de achterste zitrij neerleggen om lange voorwerpen mee te nemen. De kofferklep opent wel zoals die van een traditionele berline, dus het vervoeren van hoge voorwerpen kan je vergeten. De ruimte voorin is dan weer riant voor zelfs inzittenden van grotere gestalte, en achterin kan je met wat goede wil ook wel een volgroeid mens of twee kwijt. De lange portieren zijn wel wat onhandig in krappe parkings en helpen eigenlijk ook niet echt om de achterpassagiers een makkelijke instap te geven. Maar goed, als de vlotte toegankelijkheid van de achterste zitrij echt je prioriteit is kan je natuurlijk kiezen voor een 4-Reeks Gran Coupé, het vijfdeurs broertje van de coupé. De 4-Reeks krijgt BMW’s nieuwste iDrive-systeem, dat je naar keuze kan bedienen met een draaiknop, het touchpad erbovenop of meteen via het aanraakscherm. Dat maakt het best gebruiksvriendelijk, al zijn de menustructuren niet altijd even overzichtelijk en vraagt het werken ermee wel wat gewenning. Hetzelfde geldt voor de digitale tellereenheid achter het stuur, waar je geregeld toch even naar moet staren voor je de informatie ziet die je zocht. Het optionele head up-display is daardoor wel een aanrader; dan krijg je meteen de relevantste gegevens op de voorruit geprojecteerd.

Bmw 430i

4

KOSTEN

Je kan een BMW 4-Reeks configureren vanaf 47.450 euro. Dat is een flinke hap meer dan de 3-Reeks waarop hij grotendeels gebaseerd is; die begint aan 31.900 euro. Dat houdt tot op zekere hoogte wel steek want de 4 komt enkel met sterkere motoren. Zo biedt een basis-3-Reeks 156 pk terwijl de goedkoopste 4-Reeks meteen 184 pk op tafel legt. Een BMW 430i zoals de onze kost je minstens 52.100 euro. Vooral de looks en de basisuitrusting moeten het prijsverschil met een 3-Reeks verklaren, want de coupé krijgt meteen heel wat meer luxe mee. Zo komt de goedkoopste 4-Reeks al met parkeerhulp voor- en achteraan, een automatische versnellingsbak, halflederen bekleding en het digitale bestuurdersdisplay. Voor adaptieve cruise control, een rijstrookassistent of keyless entry moet je wel nog bijbetalen. Reken op ongeveer 60.000 euro voor een mooi uitgeruste BMW 430i.

5

CONCLUSIE

De BMW 4-Reeks is al lang geen 3-Reeks meer, en dat merken we niet alleen aan zijn uiterlijk. De coupé stuurt scherp, biedt bekwame, krachtige motoren en krijgt standaard al wat luxe mee. Of dat zijn forse meerprijs tegenover een 3-Reeks goedmaakt laten we even in het midden, maar als totaalplaatje maakt de 4-Reeks zijn prijs wel waar.

Publicatie: 29/06/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Bmw 430i
×


terug naar boven