× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

TOYOTA COROLLA TOURING SPORTS

2.0 High Power Hybrid

Ecologisch

180 PK
CVT
581 L
6,1 L/100KM

Zeg je in onze contreien “middenklasser”, dan denken we al snel aan Duitse auto’s. De rest van de wereld is het daar kennelijk niet altijd mee eens. Dit is de nieuwste generatie van de Toyota Corolla, ’s werelds populairste automodel ooit. Wij stelden hem op de proef als “Touring Sports”-break.

1

DESIGN

Meer dan 45 miljoen; zo veel Corolla’s gingen er al over een Toyota-toonbank. Dat komt neer op ongeveer één verkochte Corolla elke 15 seconden, of één vijfde van alle Toyota-verkopen. Dan hebben we het natuurlijk niet enkel over deze nieuwe Corolla—dat zou wel héél sterk zijn voor een model geïntroduceerd in 2019—maar wel over alle 12 generaties van Toyota’s compacte gezinswagen sinds zijn geboorte in 1966. En toch voelt de nieuwe Corolla als terug van weggeweest, want dat is ook in zekere zin zo. Ergens middenin de jaren 2000 besliste Toyota namelijk om zijn middenklasser in Europa naar “Auris” om te dopen. Zo kregen wij ruim 10 jaar lang een Auris terwijl de VS en Azië nog naar hartenlust Corolla’s aanschaften. Wat beide generaties van de Auris dan weer gemeen hadden is dat ze niet bepaald veel joie de vivre uitstraalden. Daar brengt Toyota met de terugkeer van de Corolla-naam verandering in. De hatchback straalt een jeugdige sportiviteit uit met zijn scherpe lijnen, brede houding en smalle LED-achterlichten. De break giet daar een volwassener sausje over maar blijft toch een zekere Japanse dynamiek meedragen. Er is ook een sedan, maar die pakt het over het algemeen wat meer ingetogen aan. Ook binnenin lijkt het lesje te zijn geleerd. Weg is dat vreemde blauwe micro-pookje van de Auris Hybrid, samen met zijn drukke interieurdesign. De Corolla biedt in de plaats mooie materialen op een klassevol ontworpen dashboard.

Toyota Corolla Touring Sports

2

RIJGEDRAG

We herinneren het ons nog alsof het gisteren was: Akio Toyoda, Toyota’s anders zo bescheiden CEO, die in 2017 op de proppen komt met de gedurfde uitspraak “No more boring cars”. Hij beloofde met andere woorden dat alle nieuwe modellen van de Japanse autogigant vanaf dan leuk zouden zijn—en gaf tussen de lijnen ook een beetje toe dat voorgaande verzinsels dat vaak niet waren. Als we onze nieuwe Corolla als voorbeeld nemen, dan kunnen we zeggen dat meneer Toyoda niet gelogen heeft. De Corolla krijgt, naast de gewoonlijke 1.8 Hybrid en de 1.2-liter turbobenzine, voor het eerst ook een sterkere hybridevariant met de bloedstollende naam “High Power Hybrid”. De 2.0-liter viercilinder die in het vooronder van onze Corolla Touring Sports ligt produceert namelijk in samenwerking met zijn elektrohulp 180 pk. Dat dankt hij niet alleen aan een grotere verbrandingsmotor maar ook aan een sterkere elektromotor: die is op zichzelf al goed voor 109 pk en 202 Nm koppel. De combinatie van die sterke elektromotor en de traploze CVT-automaat geeft de Corolla 2.0 Hybrid een lineaire, onmiddelijke acceleratie die met wat verbeelding aan een elektrische wagen doet denken. Zo maakt hij bijvoorbeeld de sprint van 0 naar 100 km/u waar in 8,1 seconden, maar vooral de hernemingen zijn indrukwekkend. Voeg daar dan nog zijn fijne stuurgevoel en stabiele wegligging aan toe en dan bevindt de Corolla 2.0 Hybrid zich mooi in de “not a boring car”-categorie.

3

GEBRUIK

Los van zijn leukere karakter blijft deze Toyota toch bovenal een praktische, comfortabele gezinswagen. Zo zijn de stoelen en de ophanging aangenaam zacht—al deden de 18-inch velgen onder onze test-Corolla daar wel wat afbreuk aan. Voorin vind je gemakkelijk de juiste zitpositie en is er ook voldoende ruimte om zorgeloos lange ritten te doorstaan. Achterin is het niet anders: knie- en hoofdruimte zijn er ruim voldoende, zelfs voor volwassenen. Ook de kofferruimte is het vermelden waard want die is licht afhankelijk van de motorisatie van je Corolla. De 1.2-liter benzine en 1.8 Hybrid bieden namelijk 596 liter aan volume terwijl de sterkere 2.0 Hybrid het op 581 liter houdt. Door die grotere motor moet de 12 volt-batterij (niet de hybride-accu, voor de duidelijkheid) namelijk verplaatst worden naar de achterkant van de auto. Hoe dan ook valt er niet veel te klagen: de koffer blijft ruim—zeker voor een hybride—en is ook praktisch vormgegeven met zijn brede laadopening en vlakke laadvloer. Enkel op vlak van infotainment zijn we wat minder te spreken over deze nieuwe Corolla. Het systeem kan wel alles wat je wenst maar het aanraakscherm ziet er wat gedateerd uit en laat zich ook niet altijd optimaal bedienen. Het is dus even wennen, maar er valt best mee te leven. Als het je echt stoort kan je altijd je smartphone integreren, want iedere Corolla krijgt standaard Apple CarPlay en Android Auto mee.

Toyota Corolla Touring Sports

4

KOSTEN

De Toyota Corolla Touring Sports kost je minstens 24.520 euro—amper 920 euro meer dan de hatchback. Aan die prijs krijg je een witte break met wieldeksels en een 1.2-liter turbobenzinemotor met 116 pk. De uitrusting is wel meteen in orde: elke Corolla wordt standaard voorzien van een noodrem, een rijstrookwaarschuwing, adaptieve cruise control en zelfs smartphone-integratie. Een 1.8-liter hybrideversie bestel je vanaf 27.990 euro en voor een 2.0-liter “High Power Hybrid” zoals de onze moet je minstens 31.490 euro op tafel leggen. Dat is wat ons betreft zeker de moeite waard indien je graag voldoening haalt uit de rijervaring, maar als je auto gewoon een gebruiksvoorwerp moet zijn biedt de 1.8 Hybrid al alles wat je wenst. Waarom we zo weinig over de 1.2-liter benzineversie spreken, vraag je je af? Wel, Toyota is zo sterk in het maken van soepele, zuinige hybrides dat de 3.470 euro meerprijs bovenop de benzinevariant naar onze mening geen obstakel mag zijn. Begrijp ons niet verkeerd; een Toyota met een benzinemotor is een goeie auto, maar een Toyota Hybrid is gewoon het neusje van de zalm. Zelfs met de krachtige 2.0-liter hybride tekenden we al een gemiddeld verbruikscijfer op van slechts 6,1 liter per 100 kilometer en dan reden we al niet extreem rustig. Een spaarzaam chauffeur haalt met een 1.8 Hybrid ongetwijfeld een verbruik van minder dan 5 liter.

5

CONCLUSIE

De Toyota Corolla is als “Touring Sports”-break met de 2.0-liter hybridemotor meer dan ooit een auto voor iedereen. Hij biedt veel ruimte en gebruiksgemak bovenop een laag verbruikscijfer maar slaagt er desondanks in geen “boring car” meer te zijn. Als Toyota hiermee de kaap van 50 miljoen verkochte Corolla’s wil halen, dan zien we dat best lukken.

Publicatie: 21/04/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Toyota Corolla Touring Sports
×


terug naar boven