× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

JAGUAR F-TYPE

R Coupé

Sportief

575 PK
700 NM
3.7 SEC
15.3 L/100KM

Bij het horen van de term ‘Jaguar’ denken we ofwel aan gevaarlijk snelle roofdieren ofwel aan elegante, krachtige luxewagens. Maar het snelste, elegantste en krachtigste waar je aan kan denken is dit: de Jaguar F-Type R. En dan het liefst in het knalgeel, dankjewel.

1

DESIGN

De Jaguar F-Type is inmiddels al even op de markt maar zijn erfenis gaat nog ettelijke decennia langer terug. Volgens de logica van het alfabet is de F-Type namelijk de spirituele opvolger van de E-Type, een model zo legendarisch dat ondergetekende noch de ruimte, noch de vaardigheden gegeven zijn om het te proberen omschrijven. De E-Type is een moeilijke wagen om op te volgen; laat het ons daarbij houden. Toch slaagt de F-Type erin om heel wat harten sneller te doen slaan, en dat zonder een retro-aftreksel te willen zijn van zijn verre voorvader. Die lange motorkap, elegante coupé-lijn en lage, agressieve houding geven hem een uiterlijk om in te kaderen. Vooral als brutale ‘R’-versie, met zijn vier glimmende uitlaten en stoerder bumperwerk, zou hij niet misstaan op de gemiddelde slaapkamerposter. Ook binnenin is de F-Type R een streling voor het oog—al valt daar wel op dat deze Jaguar bovenal een luxewagen wil blijven. Van gewichtsbesparende maatregelen is hier namelijk geen sprake. In de plaats daarvan is het interieur bekleed met stevige materialen, gepolijst aluminium en aangenaam soepel leer.

Jaguar F-Type

2

RIJGEDRAG

Het interessante is dat deze sportcoupé, ondanks zijn atletische uiterlijk en helse kabaal, ook nog steeds kan rijden als een luxewagen. In de comfortabelste stand valt er met de ophanging best te leven en zelfs het stuurgevoel verraadt niet dat je met een demonisch sterk apparaat onderweg bent. Het enorme motorblok heeft er ook geen enkel probleem mee om bij rustiger rijgedrag op de achtergrond te blijven want het produceert zo veel koppel dat het al meekan met het andere verkeer aan een bijna stationair toerental. De F-Type R blijft dus een echte Jaguar—ook al is het de krachtigste Jaguar ooit gemaakt. Want dat is deze versie van de F-Type weldegelijk: de krachtigste auto die Jaguar ooit al in massa heeft geproduceerd. Onder die langgerekte motorkap vinden we dus geen viercilinder met wat turbo’s eraan gevezen maar wel een rasechte, vijf liter grote V8. Dit benzineblok produceert 575 pk en 700 Nm koppel en krijgt daarvoor de hulp van een supercharger. De vermogensopbouw is dus ouderwets natuurlijk, de gasrespons is direct en het geluid is oorverdovend subliem. Om dat monster van een motorblok met het idee van een luxewagen te kunnen rijmen stuurt de F-Type R zijn vermogen sinds de facelift niet meer alleen naar de achterwielen. Wanneer het nodig is kan een deel van zijn kracht bij het verlaten van de achttrapsautomaat ook naar voren gaan. Dat geeft de Jaguar een stabiele en veilige wegligging, al is het daardoor wel moeilijk om bij sportief rijgedrag wat overstuur te creëren. Wat ons betreft is dat niet slecht: om 575 pk aan driftende Jaguar de baas te kunnen zou je al echt goed opgestaan moeten zijn. Zijn potente aandrijflijn geeft je dus de kans om van 0 naar 100 km/u te flitsen in amper 3,7 seconden, en dat zonder peperdure brokken te maken.

3

GEBRUIK

Bij de meeste sportwagens is het gebruiksgemak irrelevant; ze zijn vooral bedoeld om zo snel mogelijk de bocht om te gaan. We hadden het echter al over het luxe-aspect van deze Jaguar en dan maakt zijn functionaliteit toch het bespreken waard. Zijn relatief verfijnde ophanging en zachte stuurgevoel zorgen er namelijk voor dat de F-Type R een auto is waarmee je maar al te graag een lange reis zou aanvangen—zolang je zijn verbruik van ruim 15 l/100km in rekening neemt. De kinderen kunnen dan wel niet meereizen want de F-Type voorziet in tegenstelling tot de Porsche 911 of Lexus LC geen tweede zitrij. Niet dat die zitplaatsjes achterin een Porsche daar wel een gezinswagen van maken; die zijn vooral symbolisch. In de plaats daarvan is de volledige cabine van de Jaguar F-Type bedoeld om het zijn bestuurder en bijrijder zo comfortabel mogelijk te maken. De elektrische stoelen in onze ‘R’-versie waren dan wel stevig en sportief, maar ze waren ook van die aard dat je er uren in kon vertoeven. Dat ze ook nog verwarmd en gekoeld konden worden kon daarin ook geen kwaad. De keuze om slechts twee plaatsen te voorzien in de F-Type heeft nog een tweede positieve gevolg. Zo biedt deze Jaguar een kofferruimte van 299 liter, toegankelijk via een praktische derde deur. In vergelijking met de gemiddelde sedan of hatchback is dat natuurlijk niets indrukwekkends, maar vergeet niet dat je in een Porsche 911 aangewezen bent op de beperkte kofferbak vooraan.

Jaguar F-Type

4

KOSTEN

De prijs voor al die verwarmde en gekoelde luxe is er dan ook wel naar, want voor minder dan 128.830 euro haal je geen Jaguar F-Type R in huis. Voor dat geld krijg je dus wel deze uitvoering met zijn oppermachtige V8 en vierwielaandrijving, wel te verstaan. Deze ‘R’-versie krijgt ook meteen heel wat aantrekkelijke uitrusting mee, van een inschakelbare sportuitlaat tot een achteruitrijcamera en een infotainmentscherm van 10 inch. Voor dat gekke knalgeel vragen ze wel een meerprijs, en dan kijk je tegen 5.500 euro extra aan. Is dat prijskaartje wat te hoog gegrepen, dan is de F-Type er ook met andere motoren. Als het toch echt een V8 moet zijn is er ook een versie met 450 pk die begint aan 95.180 euro en verder is er een 2.0-liter viercilinder met 300 pk vanaf 66.400 euro. Bij die versies is Jaguar wel iets minder vrijgevig met zijn opties: voor keyless entry, volledig lederen stoelen of adaptieve ophanging moet je wat bijleggen. Een echt kale F-Type bestaat echter niet want alle infotainment en heel wat veiligheidsopties zijn standaard inbegrepen.

5

CONCLUSIE

De Jaguar F-Type is een bloedmooi apparaat en als ‘R’-versie maakt hij zijn naam dubbel en dik waar. De V8 brult namelijk als een opgejaagd roofdier en dat terwijl zijn meubilair, ophanging en stuurgevoel verfijnd genoeg blijven om langere ritten te doorstaan. De F-Type is dus een echte alleskunner, enkel het prijskaartje van de F-Type R is misschien niet voor iedereen weggelegd.

Publicatie: 09/08/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Jaguar F-Type

ONTDEK ONZE VIDEO

×


terug naar boven