× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

MG ZS EV

Luxury

Ecologisch

44.5 kWh
263 km
8.1 s
470 l

Morris Garages (MG) is terug van weggeweest en maakt een comeback van jewelste met een volledig elektrische SUV: de ZS EV. Wat ons betreft een gewaagde keuze voor een autobouwer die op de Europese markt nog steeds gekarakteriseerd wordt door zijn sportief verleden. Is dit model van Chinese makelij het vertrekpunt om (terug) Europa te veroveren?

1

DESIGN

De MG ZS EV leent zijn uiterlijk van de MG ZS, de versie met verbrandingsmotor die niet bij ons verkrijgbaar is. Een conventionele wagen voorzien van een elektrische aandrijflijn is vaak een gemiste kans om wat meer ruimte uit het koetswerk te persen, zoals we bij de MG kunnen zien aan de leegte onder de motorkap. Dat neemt echter niet weg dat voorbijgangers geregeld vol verbazing deze wagen bewonderden, vooral dan wanneer hij aan een laadpaal hangt of bij lage snelheden geruisloos over het asfalt rolt. Dat ligt er dan vermoedelijk aan dat dit automerk nog niet geassocieerd wordt met volledig elektrische modellen. Het exterieur komt ons bekend voor en doet afhankelijk van de invalshoek aan Mazda of Seat denken. Hetzelfde gevoel hebben we binnenin, alleen krijgen we daar eerder hints naar de oudere modellen van de Volkswagen-groep. Deze impressie is dan ook meer dan gunstig en gaat rechtstreeks in tegen de vooroordelen over Chinese autoconstructeurs. De uitstraling en kwaliteit liggen op een paar details na in lijn met de Europese concurrentie. Hier en daar kun je wat goedkope kunststofonderdelen terugvinden, maar aan deze prijs zal dit door consumenten vlug door de vingers gezien worden.

MG ZS EV

2

RIJGEDRAG

Al is de ZS EV niet meteen sportief, er blijft wel ergens iets over van het karakter waarmee MG historisch is verbonden. Vanuit stilstand heb je onmiddellijk 353 Nm koppel en 140 pk ter beschikking waardoor je in staat bent om in 8,1 seconden naar 100 te gaan. Dat is niet verkeerd voor een familie-SUV. Je wordt wel degelijk in je zetel geduwd, en als bestuurder haal je daar geregeld eens plezier uit. De vering is echter niet heel Europees: de algemene indruk is aan de zachte kant maar het onderstel slaagt er dan niet in om diepere oneffenheden uit de rijbaan te filteren. Het stuurgevoel van de ZS EV varieert naargelang de ingestelde rijmodus. Rijd je graag op wolkjes, kies dan voor de eco-modus. Daar is het stuur echter wel zo zacht dat je alle voeling met het wegdek kwijt bent. Gelukkig bieden de neutrale- en sportmodus wat meer feedback, al blijft het stuur wel altijd zacht en comfortgericht. Op de snelweg is de MG comfortabel en door de afwezigheid van een verbrandingsmotor ook stil om mee te rijden. In tegenstelling tot heel wat andere EV's is er bij de MG wel een bepaald motorgeluid te horen, met name bij het accelereren. Eens op dreef verdwijnt dit echter zo goed als volledig. De Adaptive Cruise Control heeft een nette marge ingebouwd waardoor hij niet steeds bruusk remt als de bestuurder voor je even zijn gaspedaal lost. Bij accordeonfiles schakel je deze functie beter uit, want zo nu en dan kwam ons testexemplaar bij lage snelheden wel abrupt tot stilstand. Je kan de ZS EV bestellen met de semi-autonome "MG-Pilot", al was onze ervaring daarmee eerder matig dan goed. De Lane Keeping Assist werkt nogal schokkerig en geeft je niet het vertrouwen dat je bij zo’n systeem wel nodig hebt. Spijtig, want occasioneel merk je dat het systeem wel goed kan werken. Als spreekwoordelijke kers op de taart beschikt de ZS EV over een “Kinetic Energy Recovery System” (KERS). Dit systeem zorgt ervoor dat remenergie, die normaal wordt omgezet in verloren warmte, terug wordt opgeslagen in de batterij. Je hebt de keuze uit 3 niveaus van intensiteit, en op de maximale stand kun je het gebruik van de mechanische remmen bijna volledig achterwege laten. Na wat gewenningstijd is het hiermee aangenaam en comfortabel rijden. Alleen spijtig dat deze technologie niet wordt gebruikt door het adaptieve cruise control-systeem, want dat schakelt de conventionele remmen in en dan recupereer je dus geen energie.

3

GEBRUIK

Met een langeafstandstest naar Bratislava in Slowakije (zo'n 2.500 km) hadden we meer dan genoeg tijd om het gebruiksgemak van de MG ZS EV op de proef te stellen. Hoewel er hier en daar wat kleine frustraties naar boven kwamen konden we de inspanningen van MG om de wagen praktisch te ontwerpen echt wel op prijs stellen. Zo is de koffer 470 liter ruim, is er voldoende beenruimte (ook voor passagiers achterin), zijn er genoeg opbergvakken om tijdens lange afstanden je spullen kwijt te kunnen en heeft hij een theoretisch rijbereik van 263 km (WLTP). Wij kwamen in minder gunstige omstandigheden (op snelwegen en zwaar beladen) op een gemiddeld verbruik van 21.7 kWh/100 km, waarmee je dan rond de 205 km aan praktisch rijbereik krijgt. Als SUV heeft de ZS EV het voordeel van een iets hogere zitpositie, waardoor je moeiteloos achter het stuur kan plaatsnemen. Bovendien biedt deze hoge positie een goed overzicht rondom, met een kleine dode hoek die door de dodehoeksensor in de spiegel onbestaande gemaakt wordt. Het panoramisch dak draagt bij tot het ruime gevoel en heeft bovendien een goede zonnewering waardoor het niet te warm wordt binnenin. Het centrale infotainmentsysteem werkt redelijk intuïtief en is standaard voorzien van Android Auto en Apple CarPlay. De meest gebruikte bedieningen zoals die voor de klimaatregeling kunnen nog steeds met fysieke knoppen onder het scherm bediend worden. Ben je haastig, weet dan dat dit systeem rustig van aard is en dus niet functioneert met een snelheid die we anno 2021 gewend zijn. Teleurgesteld kwamen we tot de ontdekking dat een automatische klimaatregeling ontbreekt, al geeft dat wel een 'nostalgisch' gevoel. Als we dan toch de criticaster uithangen was er ook geen verlichting en geen jashaakje achterin, is het stuurwiel enkel in hoogte verstelbaar en niet in diepte, en ontbreekt achteraan een centrale armsteun. De stoelverwarming heeft ook maar 1 stand en let op voor de kofferklep, want wij hebben ons hoofd bij het in- en uitladen meermaals gestoten. Een opmerkelijk detail: de wagen aansluiten om te laden gebeurt in de grille. De connector zit verscholen achter het MG-logo en klikt naar boven open, wat het aansluiten toch wel wat onpraktisch maakt. Het geknoei vergeet je gelukkig al snel want het logo knippert vrolijk tijdens het opladen. Een grappige verrassing die we van dat fragiele laadklepje niet hadden verwacht.

MG ZS EV

4

KOSTEN

Onze muggenzifterij vergeet je stante pede wanneer je het prijskaartje van deze elektrische SUV bekijkt. De MG ZS EV is al beschikbaar vanaf 30.985 euro. Ook de optielijst blijft overzichtelijk met maar twee uitvoeringen. Naast de al uitgebreide basisuitrusting van de "Comfort"-versie krijg je voor de meerprijs van om en bij de 2.000 euro de "Luxury"-uitvoering met bijvoorbeeld een regensensor, panoramisch zonnedak, achteruitrijcamera, elektrisch instelbare bestuurderszetel, kunstleder stoelen met verwarming vooraan en lichtmetalen 17 inch-velgen. Die topversie biedt ook 3 extra veiligheidssystemen: Blind Spot Monitoring (BSM), Rear Traffic Alert (RTA) en Lane Change Warning (LCW). Voor dezelfde opties hoef je bij heel wat concurrenten vaak dieper in de buidel te tasten!

5

CONCLUSIE

MG is terug van weggeweest en plaatst zich met deze elektrische SUV recht in de schijnwerpers. De ZS EV is voorzien van heel wat standaarduitrusting en gooit daar voor ongeveer 2.000 euro nog eens wat begeerlijke opties bovenop. Het rijbereik is relatief bescheiden maar voldoet voor dagelijks gebruik. Ook reizen is mogelijk mits wat geduld en planning. Deze elektrische SUV is dus wat ons betreft een uitstekende keuze als eerste elektrische familiewagen!

Publicatie: 17/03/2021
Tekst: Diëgo De Wilde
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

MG ZS EV
×


terug naar boven