× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

FORD MUSTANG MACH-E

AWD Extended Range

Ecologisch

351 PK
580 Nm
402 liter
19 kWh/100km

Een zonovergoten weg ergens in het midden van nergens, Born to be Wild knallend door de luidsprekers en een stuur met in het midden het onmiskenbare logo van een wild Amerikaans paard. Met een druk op de knop start het avontuur in wat voor velen een tot de verbeelding sprekende sportwagen is. Maar in plaats van 8 in V geplaatste cilinders grommend tot leven te horen komen, blijft het stil. We ontwaken uit onze droom op de parking van een supermarkt op een druilerige dinsdagavond, aan het stuur van de meest recente Mustang: de Mach E.

1

DESIGN

Het is duidelijk dat Ford zijn uiterste best deed zijn eerste EV in de markt te zetten als milieuvriendelijk alternatief voor benzineslurpende sportwagens. De lichtunits voor- en achteraan zijn duidelijk herkenbaar en ook het galopperende paardje is overal terug te vinden. Toch is de Mach E meer dan een Mustang op hoge poten, zoals die soms opduiken in het diepe zuiden van de VS. Het Global Electrified 1 (GE1)-platform is een sterk aangepaste versie van het C2-platform waarop oa. de Europese Focus gebouwd is. De lange neus, kenmerkende Mustang-heupen en driedelige achterlichten geven hem het uiterlijk van zijn veel bekendere sportieve zus, als je over voldoende fantasie beschikt. De Mustang Mach E ziet er in ieder geval heel sportief uit en in de optielijst zijn gelukkig ook enkele fellere kleuren terug te vinden, zoals het Rapid Red op onze testauto.

Ford Mustang Mach-E

2

RIJGEDRAG

Ik zal het maar meteen toegeven: de originele Mustang staat ergens bovenaan mijn verlanglijstje van auto’s die in mijn Euromillions-collectie komen. De 4.7-liter V8 uit 1967 die ik ooit een halve dag kon testen, bleef dan ook door mijn hoofd spoken tijdens onze testweek. Toch wist Ford de Mach E een sportief karakter te geven, met een zeer directe besturing die er zelfs in slaagt het gewicht te camoufleren. Hij is vrij stevig afgeveerd, wat uiteraard de wegligging ten goede komt, behalve als de weg er echt slecht bijligt en hij wat gaat stuiteren, vooral achteraan. Het V8-achtige geluid dat uit de luidsprekers komt in Untamed mode, is een gadget dat behalve heimwee naar het echte werk, niets bijbrengt. Toch weet Ford het sportieve karakter goed te combineren met comfort én verbruik/rijbereik. Zo haalden wij een gemiddeld verbruik van 19kWh/100 km waarmee we zo’n 460 km ver raakten, meer dan genoeg voor het dagelijkse woon-werkverkeer van de meesten onder ons.

3

GEBRUIK

Voor het dashboard is Ford duidelijk inspiratie gaan opdoen bij Tesla: naast een rechthoekig digitaal instrumentenbord achter het stuur prijkt er op de middenconsole een grote tablet voor het infotainmentgedeelte. Het geeft het geheel een strakke, moderne uitstraling, die je gerust ingetogen mag noemen. Het voelt in eerste instantie wat kaal aan maar de indeling van zowel de fysieke knoppen als de menu’s op het scherm is logisch opgebouwd. Er valt te kiezen tussen drie rijmodi: Whisper, Active en Untamed. Waar het in Whisper modus allemaal wat gezapiger kan, weet Untamed van de Ford Mustang Mach E toch een sportieve auto te maken die zijn niet geringe gewicht aardig weet te verbergen. Deze ophanging gedraagt zich dan wel uitstekend in de bochten, op slechtere wegen gaat die stugge ophanging hem toch wat parten spelen. Vooral achteraan kan het gaan stuiteren op de Antwerpse kasseien. Maar elk nadeel heb ze voordeel: hierdoor breekt die achterkant makkelijk uit wat in combinatie met vrij toegeeflijke elektronica voor korte drifts zorgt. Het losgekomen wieldeksel dat verder de straat in bolt, moet je er zelf bij verzinnen!

Ford Mustang Mach-E

4

KOSTEN

De Mustang Mach E is er in drie uitvoeringen: RWD en AWD, beiden met 76 of 99 kWh batterij en een sportievere GT-uitvoering die enkel met de extended range-batterij verkocht wordt. Die GT is met minimum 82.700€ meteen ook de duurste en krijgt een rijbereik van 500 km. De RWD-versie brengt je 400 tot 610 kilometer ver en maakt je 60.800€ armer; voor de AWD tel je minstens 66.650€ neer. Onze testauto was een Extended range AWD in Rapid Red die van eigenaar wisselt voor 76.500€. Ter vergelijking: voor hetzelfde geld heb je ook een Mustang Mach 1 die met zijn 5.0-liter V8 van 460 pk toch net iets meer gevoel losweekt!

5

CONCLUSIE

Ford is erin geslaagd een elektrische auto te bouwen die er niet alleen sportief uitziet maar ook zo te besturen is. Met een rijbereik van zeker 460 km is de Mustang Mach E bovendien makkelijk in te zetten als dagelijkse auto, ook als je langer dan gemiddeld moet pendelen. Toch blijft de coupé met achterwielaandrijving de enige échte Mustang!

Publicatie: 24/10/2022
Tekst: Koen De Beer
Media: Bart Van Bouwel

Deel deze review met anderen!

Ford Mustang Mach-E
×


terug naar boven