× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

LAND ROVER DEFENDER

110 P400

Sportief

400 PK
550 NM
1075 L
12,6 L/100KM

Voor het eerst in meer dan 70 jaar zit het werkpaard van de autosector helemaal in het nieuw. Geen lichte opfriskuur deze keer, en zelfs geen retromoderne kopie van het origineel. Welkom bij het testverslag van één van de meest bekeken comebacks ooit: de gloednieuwe Land Rover Defender.

1

DESIGN

Wanneer 'de' Land Rover het levenslicht zag in 1948 was het recept eigenlijk al zo perfect dat er maar weinig verbetering mogelijk was. Die kwam er dan ook amper: gedurende zijn carrière van zo’n 68 jaar bleven de wijzigingen beperkt tot wat nieuwe motoren, moderner plaatwerk en minder pijnlijke interieurpanelen. Onderhuids bleef er altijd wel wat over van de allereerste generatie, helemaal tot op die laatste vaalgroene soft-top Defender die van de band rolde op 29 januari 2016. In die tijd heeft het model ontelbare harten weten te veroveren door zijn simpele techniek en eindeloze offroad-capaciteiten. Of je nu het Belgische leger, de Britse Koningin of gewoon een oervlaamsche boer was; iedereen kon zich in een Defender vertonen. En dat complete publiek zit nu sinds 2016 elke beweging van Land Rover nauwgezet in de gaten te houden in de hoop dat de nieuwe Defender net zo veelzijdig en charmant zal zijn als het origineel. De meningen waren dan ook verdeeld wanneer de Britten ervoor kozen om de sprong te wagen en—in tegenstelling tot wat de Duitsers met hun G-Wagen deden—compleet af te stappen van het oorspronkelijke ontwerp. De nieuwe Defender is eerder futuristisch dan retro vormgegeven. Dat is ook binnenin het geval, waar stevige, slijtvaste materialen samenkomen tot een minimalistisch en rechtlijnig geheel. Het is duidelijk allemaal van een ander niveau dan de stiekeme landbouwkwaliteit van de welbekende voorganger, maar het blijft wel onmiskenbaar een Defender.

Land Rover Defender

2

RIJGEDRAG

Wat je dan weer niet zou associëren met een Defender is het rijgedrag van deze nieuwe terreinwagen. We gaven al eerder schoorvoetend toe dat de oude Land Rover toch eerder een ‘werktuig’ dan een ‘voertuig’ was, maar dat gevoel is met de nieuwe Defender volledig van de baan. De nieuwe Land Rover rijdt niet gewoon goed voor een terreinwagen, hij rijdt goed over de hele lijn. Misschien wel té goed, hoe onrealistisch dat ook mag klinken. Volg even mee. Land Rover biedt met de nieuwe Defender een moderne, comfortabele wagen met veel binnenruimte en flink wat luxe. Daarnaast heeft het merk ook de Discovery in de aanbieding, een moderne, comfortabele wagen met veel binnenruimte en flink wat luxe. Je voelt ons al komen: het onderscheid tussen de meer luxueuze Discovery en de ruigere Defender is in zekere zin zoek. De nieuwe Defender is niet langer dat ongewassen werkpaard van voorheen. Dat geldt ook voor de technologie, beginnend bij de motoren. Wanneer je een Defender start verwacht je een ratelende dieselmotor maar wij hoorden in de plaats het boterzachte gebrom van een 3.0-liter zescilinder benzinemotor. Dat valt misschien moeilijk te rijmen met het historische imago van de Defender, maar het blok klinkt en voelt wel heerlijk met zijn 400 pk en 550 Nm koppel. Begrijp ons niet verkeerd: er zijn ook viercilinders en diesels, maar in geen enkele uitvoering laat de Defender nog de indruk van een no-nonsense berggeit achter. Je kan bijvoorbeeld ook geen manuele versnellingsbak krijgen: elke Defender komt met een—zeer competente—automaat met 8 verzetten. Het stuur is nu ook elektrisch bekrachtigd in plaats van hydraulisch, waardoor er voor het eerst rijhulpmiddelen zoals een rijstrookassistent toegepast kunnen worden. Je kan het de dames en heren van Land Rover natuurlijk moeilijk kwalijk nemen dat ze van de Defender een goede auto gemaakt hebben. Naast al zijn nieuwe verfijning blijft dit namelijk ook nog steeds één van de meest capabele terreinwagens op de markt dankzij zijn actieve sperdifferentiëlen, zijn resem intelligente rijprogramma’s en een leger camera’s die je tonen wat er voor, achter, naast en onder de auto zoal gebeurt. Je krijgt echter wat de indruk dat de nieuwe Defender alles voor jou doet, waar je jezelf achter het stuur van een oude Defender nog geregeld een schouderklopje mocht geven omdat je zelf een deel van het harde werk moest doen. De ontwerpers bij Land Rover hebben dus niet alleen de buitenkant gemoderniseerd, het hele idee van de Defender is aangepast aan een 21e-eeuws publiek.

3

GEBRUIK

Dat geldt dus ook voor het gebruiksgemak: terwijl leven met een Defender van de vorige generatie toch een bepaalde mate van toegeving vereiste is het nieuwe model eigenlijk de ideale reiswagen geworden. De zithouding is zeer aangenaam en de stoelen en het stuur zijn eindeloos verstelbaar. Los daarvan laat de moderne cabine ook een indruk van ruimtelijkheid na dankzij het open dashboard, de hoge ramen en die twee retro-venstertjes in het dakpaneel. Enkel de instap kan wat hoog zijn, maar dat is dan weer deel van de ervaring. Gelukkig heeft de luchtophanging van de nieuwe Defender een ‘instapmodus’, die de dempers op hun laagste stand zet bij het uitschakelen van de motor. Ook de passagiers achterin hebben helemaal niks te klagen. Onze ‘110’, met de lange wielbasis dus, bood meer dan genoeg beenruimte en bovengemiddelde hoofdruimte voor inzittenden op de achterbank. Met die bank rechtop is er dan nog eens 1075 liter aan kofferruimte over—ongeveer even veel als de gemiddelde hatchback met de achterste zitrij omlaag dus. Je hoeft je met een Defender 110 dan ook geen zorgen te maken over of je boodschappen, je nieuwe wasmachine of je loungemeubel wel achterin zullen passen. Alles past. Het is alleen kwestie van het erin te krijgen, want de zijwaarts openende kofferklep is in sommige situaties wat onhandig en is best zwaar om te bedienen. Over naar het infotainment—iets wat we voor het eerst kunnen bespreken in een Land Rover Defender. Daar doen ze het dan wel meteen goed: het nieuwe model krijgt standaard een kraakhelder aanraakscherm in het dashboard en een volledig digitaal bestuurdersdisplay achter het stuur. Alles werkt behoorlijk vlot en intuïtief, en als het je toch niet helemaal zou bevallen kan je de smartphone altijd verbinden via Apple CarPlay of Android Auto.

Land Rover Defender

4

KOSTEN

De nieuwe Defender biedt flink wat meer luxe en technologie dan voorheen, dus het mag ook niet verbazen dat zijn prijslijst met een ‘5’ begint. De goedkoopste Def’ kost je 53.600 euro, en daarvoor krijg je een driedeurs ‘90’-versie met 3.0-liter dieselmotor en—het moet gezegd—prachtig ouderwetse stalen wielen. Voor de ruimere ‘110’ betaal je minstens 56.800 euro. De Defender krijgt standaard alle infotainment mee, en komt uiteraard ook meteen met vierwielaandrijving en een tussenbak met hoge en lage gering. Voor elektronisch regelbare luchtophanging en actieve differentiëlen moet je wel nog bijbetalen. Ook voor een aantal comfortfuncties en rijhulpsystemen, zoals keyless entry, verwarmde zetels of adaptieve cruise control, moet je upgraden of pakketten aankopen. Dan wordt het soms wel bont: aan een flink uitgedoste Defender 110 ben je al snel zo’n 80.000 euro kwijt.

5

CONCLUSIE

De Land Rover Defender heeft zich ontpopt tot alleskunner, zowel naast de weg als erop. Net dat comfort en gebruiksgemak werken echter wat afschikkend voor puristen die het geven-en-nemen van het Defender-eigendom tot een kunst verheven hebben. Zijn historische karakter is hij dus voor een deel kwijt, maar dat gaat nu eenmaal samen met het feit dat de nieuwe Defender gewoon een steengoede auto geworden is.

Publicatie: 04/05/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Land Rover Defender
×


terug naar boven