× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

FORD RANGER

Ford Ranger MS-RT

Sportief

230 PK
8,6 L/100 KM
500 NM
3500 KG

De Ford Ranger is een gevestigde waarde in de wereld van pick-uptrucks. Met de MS-RT heb je de sportief aangeklede versie van de Ranger-familie. Niet zo agressief als de Raptor, maar zeker een pak stoerder dan de rest. Mensen die heel bewust voor een pickup gaan vinden hun weg al naar deze wagen, maar kan deze Ranger er ook als familiewagen door?

1

DESIGN

We moeten eerlijk zijn. Net zoals bij bestelwagens lijken alle pick-uptrucks wel op elkaar. De grootste onderscheidende factor tussen de merken zit vaak in de voorkant van de wagen, waarin we in dit geval een redelijk klassieke Ford-look hebben. Geef de Ford Ranger een paar proteïneshakes en je komt uit bij deze MS-RT. Een versie die er wel wat spannender uitziet. Onder de grille zie je nog twee extra roosters, afgewerkt in carbon. De wielkassen zijn net iets breder en de lijnen in de zijkanten maken de look een pak sportiever. Verdere MR-ST afwerking zie je in de 20-inchvelgen en de vele plaatjes en stickers waarop er duidelijk ‘MR-ST’ staat. Zo kun je ook opscheppen bij de niet-autokenners. Aan de binnenkant van de wagen kenmerkt de MS-RT-versie zich door de oranje stiksel in het leer. Leren zetels en dashboard die enorm mooi zijn afgewerkt. Het interieur oogt enorm kwalitatief en robuust, maar tegelijkertijd ook gedateerd.

Ford Ranger

2

RIJGEDRAG

Dat de wagen langs de weg goed zijn baan kan vinden is geen geheim, maar ook op de weg is het aangenaam rijden. Ondanks de ruwe look is het een heel soepele wagen om mee te rijden. Voor zijn grootte is het heel verrassend hoe licht en precies de sturing is. Deze Ford Ranger beschikt over een 2.0 EcoBlue dieselmotor met een tientrapsautomaat, dezelfde als in de Ford Mustang trouwens, en dat zorgt ervoor dat het heel goed vertoeven is op de baan. Het grote ‘nadeel’ van deze wagen op vlak van privégebruik is dat hij vrij groot is. Ook in de wagen merk je dat je wel met een grote machine op de baan bent. Bepaalde zaken zoals heel grote ramen zorgen dan weer voor veel visibiliteit waardoor je ook zekerder in deze Ranger rijdt.

3

GEBRUIK

Het handige aan dit model is dat je perfect met vijf personen in de wagen kunt zitten en er nog een flinke laadbak bij krijgt. Die kun je met een knop automatisch laten openen alsof het een luxueuze VELUX is en vullen met 1.024 kg aan materiaal. Ook mag je met deze wagen 3.500 kg trekken en dat is niet iets dat zomaar elke wagen kan. Ideaal voor een carrièreswitch naar marktkramer. Verder zit je enorm hoog en ruim in de wagen. Dit met het nodige zitcomfort. Gaan we nu massaal onze bakfietsen inruilen voor dit groter en gemotoriseerd ding? Absoluut niet. Deze wagen past letterlijk en figuurlijk niet in een stad. Buiten dat ligt het verbruik ook niet bepaald laag. Iets om rekening mee te houden als je deze wagen voor alledaags gebruik wilt inzetten. Hoe aangenaam het ook zit in de wagen, het infotainment systeem is van een laag niveau. Het ziet er enorm kaal en ouderwets uit. Je koopt de wagen niet voor zijn technologische hoogstandjes, maar als je een nieuwe wagen koopt, dan verwacht je nu eenmaal meer dan een wit scherm met blauwe icoontjes.

Ford Ranger

4

KOSTEN

Een gelijkaardige Ford Wildtrack heb je vanaf 40.115 euro. Wil je nu een nieuwe MS-RT bestellen, dan mag je 56.820 euro neerleggen. Hiervoor heb je bijna volledig aangeklede wagen en bovendien ook de Limited Edition op dit moment. Die herken je aan de oranje bestickering op de carrosserie. Wil je daar nog die luxueuze VELUX bij, dan kost je dat nog 1.600 euro extra.

5

CONCLUSIE

In principe kan deze Ford Ranger MS-RT er buiten de steden prima door als gezinswagen. Het is een pak stoerder dan de gemiddelde wagen met plaats voor vijf en geeft je nog genoeg laadruimte. Toch zou je ergens wel een doe-het-zelver moeten zijn of toch een ambitieus pinterest-bord moeten hebben om zo’n wagen als deze voor privégebruik te verantwoorden. Doe in ieder geval gewoon wat je zelf wilt, maar als ik dan één tip mag geven: sla die limited-edition even over en wacht tot het nieuw model in de showroom staat. Al is het voor het infotainment systeem.

Publicatie: 05/12/2022
Tekst: Alexander Noten
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Ford Ranger
×


terug naar boven