× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

TESLA MODEL Y

Performance

Ecologisch

413 kW
854 l
3,7 sec
514 km

Met de Tesla Model S maakte Elon Musk furore in de autowereld. Een volledig elektrische wagen die fantastisch presteerde en er ook nog eens goed uitzag. Zelfs zonder al te veel geluid liet de Tesla alle hoofden je richting uit draaien als hij voorbij scheurde. Momenteel is de nieuwste aanwinst van het merk de Model Y en kun je bij elk IT-bedrijf wel een Tesla vragen als deel van je loonpakket. Echt opvallen doet het niet meer, maar of het nog de moeite is je om te draaien voor de nieuwste Tesla? Dat hebben we even bekeken.

1

DESIGN

Zoals hierboven al aangegeven was één van de grootste sterktes van Tesla het op de markt brengen van elektrische auto’s die niet uit het jaar 2089 lijken te komen. Een mooi uiterlijk met enerzijds respect voor het traditionele autodesign, maar anderzijds toch met eigen kenmerken van het merk zelf. De Model Y is eigenlijk alles nét niet op vlak van design. Een kleine model X of een hoge Model 3. Het zou beide kunnen. Op dat vlak zijn alle modellen van Tesla redelijk gelijkaardig. Zijn design valt ook overal tussenin. Er is iets raars aan, maar dat maakt de wagen in ieder geval eigenaardig. Als ik hem op de weg zie vind ik hem zelden mooi, maar eerlijk is eerlijk. In deze all black uitvoering ziet de wagen er toch wel fraai uit. Als we iets hebben geleerd van Jani Kazaltzis is het wel dat er met de juiste aankleding altijd wel iets van te maken valt. In het interieur heb je weinig opties: een volledig zwart interieur of eentje met witte zetels. Wie verwacht dat de Amerikanen houden van overdaad heeft het in dit geval mis. Het interieur is heel rustig met een groot panoramisch dak dat meteen een gevoel van ruimtelijkheid geeft. Het enige dat er verder te vinden is, is een groot scherm in het midden en een stuur met twee eigenaardige knopjes die het geheel soms wel kaal laten aanvoelen. 'Less is more' luidt het, maar dat vraagt in dit geval wel om een mindswitch. Hou je niet van al te veel prikkels? Dan is het heerlijk vertoeven in deze wagen.

Tesla Model Y

2

RIJGEDRAG

De Tesla Model Y Performance is een vierwielaangedreven wagen met uitzonderlijk veel grip en controle. Dit zorgt ervoor dat hij uiterst comfortabel en betrouwbaar is. De Performance-versie haalt 100 km/u in 3,7 seconden, en dat is enorm snel en indrukwekkend. Zeker met de controle die je blijft behouden. Als je niet aan het straatracen bent focus je natuurlijk ook op andere punten van de wagen. Zoals bijvoorbeeld de autopilot die je zo vaak vraagt terug het stuur aan te raken dat je het gevoel krijgt elk moment in een MeToo-zaak te belanden. Uiteraard gaat veiligheid boven alles, maar echt autonoom rijden doe je daardoor niet. De Tesla Model Y remt ook vrij abrupt af als je je voet van het pedaal haalt. Dit is wel even wennen, maar op den duur krijg je dit goed onder de knie en dan is het een enorm fijne wagen om in te rijden.

3

GEBRUIK

Alles, maar dan ook alles, gebeurt via het centrale display. Laten we eerst en vooral benadrukken wat een goede kwaliteit en reactievermogen dit scherm heeft. Absoluut één van de betere die er verkrijgbaar zijn, maar inhoudelijk gaat het misschien te ver. Je spiegels verstellen? Op het scherm. De deuren openen? Op het scherm. Je passagier verrassen met een digitaal scheetkussen? Op het scherm. Vier richtingaanwijzers aanzetten? Dat is even zoeken. Met het verlies van een dashboard valt te leven, maar mag er alstublieft terug een duidelijke knop in het midden komen met een lelijke rode driehoek erop? Al eerder benoemden we deze Model Y als een kleine Model X. Het woord “klein” moet je niet te letterlijk nemen. Al oogt deze auto niet gigantisch van veraf, het is effectief een grote verschijning van dichtbij en binnenin. Het koffervolume bedraagt 854 liter. Gooi je alles plat en vul je het helemaal, dan kun je zelfs tot 2158 liter creëren. Al raden we dat sterk af om het maximale uit je range te halen. Een range die trouwens echt te vertrouwen is. Waar veel elektrische auto’s meer beloven dan ze uiteindelijk bieden is de Tesla altijd vrij accuraat. Een eigenschap om te koesteren. Deze wagen is er dus niet enkel voor de flauwe grappenmaker die niet genoeg kan krijgen van scheetgeluiden en lichtshows, maar ook gewoon voor de normale mens die graag met een elektrische auto op vakantie wil en liefst nog wat personen en bagage meeneemt. Problemen zul je niet ervaren met de Tesla Model Y. Lekker ruim, een grote range en een netwerk aan superchargers.

Tesla Model Y

4

KOSTEN

De Tesla Model Y Performance, het topmodel, heb je vanaf 70.000 euro. Wil je hem zoals hier in Solid Black? Dan betaal je er 1.200 euro bij. Naast de kleur kun je de Standaard Autopilot upgraden naar een Enhanced Autopilot of Full Self-Driving Capability. De enige extra optie die je hiernaast nog bij kunt nemen is een trekhaak, maar voor de rest zit je dan ook helemaal goed en zul je dus ook niet veel meer moeten neerleggen.

5

CONCLUSIE

Een Tesla is toch anders in gebruik en dat maakt hem even wennen, maar wel enorm sympathiek. Het merk durft de dingen anders te bekijken en uit te dagen. De eerste generatie professionele TikTokkers beginnen binnenkort aan hun rijexamens. Zij zullen in no-time deze wagen onder de knie hebben, inclusief de vier pinkers. Voor al de rest: evolutie kost tijd, maar in 3,7 seconden kun je overtuigd zijn om voor deze Tesla te kiezen. Zeker als je voor de Performance-uitvoering gaat met de bijbehorende, uitmuntende rijeigenschappen. Omdraaien zal ik wel doen, al is het maar om mezelf weer af te vragen of ik hem nu mooi vind of toch totaal niet. Ik ben er nog niet aan uit.

Publicatie: 17/11/2022
Tekst: Alexander Noten
Media: Bart Van Bouwel

Deel deze review met anderen!

Tesla Model Y
×


terug naar boven