× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

HYUNDAI BAYON

1.0 T-GDI 7DCT

Economisch

100 pk
171 Nm
321 liter
5,4 l/100 km

Eerlijk is eerlijk, toen ik de Hyundai Bayon op de lijst zag staan van testauto’s moest ik zelf gaan opzoeken welk model het was. Het bleek een compacte cross-over en ik moet toegeven dat mijn hart hierbij niet sneller gaat slaan. Een auto voor mensen die niets met auto’s hebben, denk ik er dan automatisch bij. Maar Hyundai weet dikwijls te verrassen en als verslaggever komen mijn persoonlijke voorkeuren pas op de tweede plaats.

1

DESIGN

De designtaal die van de Tucson en de Santa Fe opvallende auto’s maken, werd nogal braafjes overgenomen op de Bayon. Hierdoor springt hij er niet uit maar gaat hij eerder op in de massa. De knik in de koffer met daarop ook nog een valse lichtstrip vergroten dat gevoel nog. Binnenin is alles logisch ingedeeld, met vooral oog op praktisch gebruik. Geen hippe, gekleurde accenten of hi tech gadgets, gewoon alles wat nodig is binnen handbereik. Je zou het saai kunnen noemen, wij houden het liever op handig en eenvoudig.

Hyundai Bayon

2

RIJGEDRAG

De mild-hybride 1.0 3-cilinder is aangenaam zacht en soepel tijdens alledaagse ritten. De Hyundai Bayon is trouwens een van de stilste auto’s in zijn segment. Maar wie hoopt op rappe bochten en bliksemsnelle hernemingen is eraan voor de moeite. De Bayon mist de speelsheid van de Opel Mokka of de Ford Puma. De 7-traps automaat, een dual clutch nochtans, schakelt soepel op maar het terugschakelen laat lang op zich wachten, wat het soms moeilijk maakt vlot weg te raken in druk verkeer. Gelukkig bieden de schakelpeddels hierin wel een oplossing.

3

GEBRUIK

Twee van de meest gebruikte argumenten voor de aanschaf van een SUV zijn: het is makkelijker om in te stappen en de koffer is groter. De Hyundai Bayon staat inderdaad hoger op zijn poten dan de i20, de bomma zal er dus wel in komen. In zijn mild-hybride versie verliest de Bayon echter zo’n 90 liter aan kofferruimte. Aan binnenruimte is geen gebrek, met comfortabele stoelen en ook achterin voldoende plaats voor twee volwassenen.

Hyundai Bayon

4

KOSTEN

Je hebt al een Hyundai Bayon vanaf 20.099€ of 21.149€ voor de hybride-versie. De Techno-uitvoering die wij mochten testen, kost je 26.649€. Hiervoor krijg je een 10.25” Supervision Lcd-scherm, automatische airco en een reeks elektronische rijhulpmiddelen. Met de hulp van de T-GDI-motor haalden we een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km.

5

CONCLUSIE

Om te eindigen waar ik begonnen ben, de Hyundai Bayon heeft me niet helemaal kunnen overtuigen. Het is een degelijke, capabele en voor zijn segment ruime auto. Hij mist de uitstraling die zijn grotere broers wel hebben. Ben je echter op zoek naar een auto voor een schappelijke prijs met een goede bouwkwaliteit en een excellente onderhoudsservice, dan is deze Hyundai Bayon zeker de moeite van het bekijken waard.

Publicatie: 22/02/2023
Tekst: Koen De Beer
Media: Bart Van Bouwel

Deel deze review met anderen!

Hyundai Bayon
×


terug naar boven