× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

MERCEDES E 300 E

AMG Line

Comfortabel

320 PK
700 NM
370 L
50 E-KM

Stel: je huisarts, een taxichauffeur en een stervoetballer worden gedwongen om samen één auto te delen. De eerste wil enkel comfortabele auto’s, de ander zoekt een ruime, zuinige auto die nooit kapotgaat en de laatste houdt ervan om gezien te worden. In de catalogus van het oudste automerk ter wereld vinden ze hun antwoord: dit is de Mercedes-Benz E 300 e.

1

DESIGN

De Mercedes E-Klasse staat als een huis. De naam draait al mee sinds 1993 maar het model valt eigenlijk terug te traceren tot diep in de jaren ‘50. In die tijd is de E-Klasse een maatstaf op de automarkt geworden waar stiekem zelfs heel wat concurrenten zich doorheen de geschiedenis aan gemeten hebben. Des te groter is dus ook de druk op Mercedes-Benz zelf om te zorgen dat een nieuwe E-Klasse een schot in de roos is, niet alleen technisch maar ook esthetisch. Denk maar aan de verontwaardiging over de ronde puiloogjes van de W210-serie uit de jaren ‘90 of de ietwat lauwe ontvangst van de W212 in 2010, met zijn brede heupen. Misschien wel daarom spelen ze het bij de designafdeling van Mercedes-Benz deze keer wat veiliger. De huidige E was bij zijn lancering in 2017 al geen verrassende verschijning—vooral als je de bijna identieke C- en S-Klasse ernaast plaatste—en de facelift die we nu voorgeschoteld krijgen brengt daar niet veel verandering in. De voorzijde is wat gladder geworden terwijl de achterzijde profiteert van de iets sportiever geïnspireerde lichten die we van de CLA en CLS kennen. Binnenin is het echter een ander verhaal. Voor de facelift had de E-Klasse al een prachtige cabine maar nu doen ze er nog een schepje bovenop. Vooral de nieuwe stuurwielen stelen de aandacht: de topversies krijgen zelfs een ongezien futuristisch exemplaar met zes (!) spaken. Ook de digitale cockpit mogen we natuurlijk niet vergeten, die lijkt in één geheel door te lopen van het bestuurdersdisplay tot het infotainmentscherm.

Mercedes E 300 e

2

RIJGEDRAG

Die exclusieve cabine toont waar het bij de E-Klasse bovenal om draait: een gevoel van comfort, kwaliteit en luxe. Die ervaring vinden we dus ook in zijn rijgedrag terug. De oer-Mercedes is sinds jaar en dag de drempelkoning: zelfs ons testmodel met normale dempers slaagde erin ieder hobbelig wegdek een zekere waterbed-allure te geven. Zijn acceleratie is vloeiend en moeiteloos en hij komt zonder horten of stoten tot stilstand. Daar helpt de DISTRONIC-snelheidsassistent ook bij: die anticipeert actief mee met behulp van een radarsysteem. En dat doet de Mercedes natuurlijk allemaal in pure stilte. Let wel: die stilte en soepelheid hangen ook deels samen met de specifieke motorisatie van ons testmodel. Wij reden de E-Klasse namelijk als 300 e, de plug-inhybride op benzine. Die krijgt een 13,5 kWh-groot accupakket mee waarmee hij een 50-tal kilometer puur elektrisch kan rijden. Dan is de rijervaring dus al helemaal geruisloos. Als die batterij leeg is zijn er nog steeds een paar voordelen aan de plug-in. Zo recupereert hij rem- en rolenergie om toch zo veel mogelijk elektrisch te ondersteunen en vult hij ook de gaatjes op tijdens het accelereren wanneer de anders wat onzekere automaat schakelt. Naast de meest zuinige E-Klasse is deze plug-inhybride dus waarschijnlijk ook de comfortabelste. ‘Comfortabel’ betekent echter niet ‘traag’: de Mercedes E 300 e combineert een 2.0-liter benzinemotor met 211 pk met een elektromotor die nog eens 122 pk produceert. Samen sturen die motoren 320 pk en een machtige 700 Nm koppel naar de achterwielen. Dit apparaat heeft dus flink wat vermogen, maar denk daarom niet dat het een ruig scheurijzer is. Zijn stuurgevoel mag dan aangenaam precies zijn maar tijdens het bochtenwerk voel je zijn onderstel worstelen met het overgewicht dat bij al die luxe en technologie komt kijken. De E 300 e is dus in de eerste plaats een boterzachte, zuinige limousine.

3

GEBRUIK

De E-Klasse is dan ook een schoolvoorbeeld wanneer het op de achterbank aankomt. Je zit er uitermate comfortabel met meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Als limousine is de E 300 e dus alvast geschikt, maar als taxi toch niet helemaal. In de koffer vinden we namelijk een gigantische bult in de vloer waar het accupakket geplaatst zit. Daardoor biedt een E-Klasse plug-in slechts 370 liter kofferruimte waar een normale E maar liefst 540 liter kan meezeulen. De taxichauffeur die voor de E 300 e kiest bestelt er dus best meteen een dakdrager bij. Als bestuurder van een Mercedes E-Klasse kom je letterlijk niets tekort. Enerzijds vind je gemakkelijk de juiste zitpositie in zijn stevige, ergonomische stoelen en daarnaast zitten ook alle bedieningen daar waar je ze verwacht. De cabine is degelijk en doordacht—zo doordacht zelfs dat ze wat overdacht kan lijken. Je krijgt soms de indruk dat de ontwerpers bij Mercedes-Benz een lijstje gemaakt hebben van bijvoorbeeld alle functies die je vanop het stuur moet kunnen bedienen, en dat ze die dan letterlijk allemaal een eigen knopje gegeven hebben. Een aanraakgevoelig knopje dan nog, zodat je al zeker je ogen van de weg moet afwenden om het te kunnen vinden. Je kan dus ongelofelijk veel bedienen met je handen aan het stuur, maar je moet er wel eerst je weg in vinden. Dat geldt ook voor het MBUX-infotainmentsysteem. Het is een briljant capabel stuk software dat met de beste wil van de wereld niet te bedienen valt terwijl je ook nog aan het rijden bent. Je kan dan wel kiezen tussen het aanraakscherm of een touchpad in de middenconsole, maar het blijft ingewikkeld. Gelukkig zijn er voor de klimaatregeling en het audiovolume wel nog fysieke knoppen te vinden, en kan je voor de overige functies spraakcommando’s gebruiken via de best wel competente virtuele assistent.

Mercedes E 300 e

4

KOSTEN

Het gamma van de Mercedes-Benz E-Klasse begint aan 47.916 euro. Dan krijg je een viercilinder benzinemotor met mild hybrid-techniek goed voor 211 pk. Een automaat is standaard, net als het infotainmentscherm en een noodremassistent. Voor zowat al de rest moet je wel bijbetalen, denk dan aan adaptieve cruise control, verwarmde zetels en zelfs een rijstrookassistent. Zo’n zaken zijn natuurlijk wel bijna noodzakelijk om er een echte ‘Benz van te maken. Met de nodige opties mag je rekenen op een 60.000-tal euro voor je E-Klasse. Een E 300 e plug-inhybride kan je vanaf 63.404 euro in huis halen. Die krijgt niet meteen meer standaarduitrusting dan een andere E, dus reken hier op een kleine 80.000 euro als je er wat opties en comfort bij wil. Dat lijkt natuurlijk duur, maar de plug-inhybride komt dan ook met de belofte dat je het zo zuinig kan maken als je zelf wil. Hang je de auto iedere dag braaf aan de stekker, dan verbruik je in theorie 0 liter benzine. Bij onze verbruikstest reden we 100 kilometer na eerst de accu volledig opgeladen te hebben, en kwamen we zo uit op een gemiddeld verbruik van net geen 4 liter per 100 kilometer.

5

CONCLUSIE

De Mercedes-Benz E-Klasse is nog steeds een maatstaf voor de hedendaagse auto. Hij rijdt zacht als een vliegend tapijt, is oerdegelijk gebouwd en straalt status uit als geen ander. Als E 300 e plug-inhybride biedt hij ook nog eens de mogelijkheid om milieubewust en zuinig onderweg te zijn, al betaal je daar dan wel een instapprijs voor. Dat is echter geen verrassing: een goedkope E-Klasse zou geen goede E-Klasse zijn.

Publicatie: 10/03/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Mercedes E 300 e
×


terug naar boven