× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

VOLKSWAGEN GOLF

1.5 eTSI

Comfortabel

150 PK
250 NM
380 L
5,8 L/100KM

De Volkswagen Golf heeft zich doorheen zijn zeven generaties ontpopt tot de automobiele allemansvriend. Hij bood steeds opnieuw bovengemiddelde bouwkwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid tegen een aanvaardbare prijs. Zit dat nog wel snor met de nieuwe, achtste generatie van de Golf? Wij deden de test met de 1.5 eTSI mild hybrid.

1

DESIGN

Als er één zekerheid is in de autowereld, dan is het wel dat een Golf altijd ontegensprekelijk een Golf blijft. De modelwissels volgen elkaar doorgaans zo naadloos op dat de vaakst voorkomende uitdrukking zowat elke keer is: “er is niet veel veranderd”. Nu geeft Volkswagen ons de achtste generatie van zijn middenklasse-icoon en daaruit blijkt dat de vormgevers toch wat stappen gezet hebben. De gelijkenis met zijn voorgangers blijft aanwezig maar de verschillen zijn toch opvallend. Aan de buitenzijde komt het geheel wat lager en sportiever voor de dag. De koplampen zijn slanker en lager geplaatst en lijken een doorlopend geheel te vormen met de grille. Achteraan is alles hoekiger afgetekend en laat het geheel een minimalistische indruk na. Maar dan hebben we het nog niet over het interieur gehad; daar zijn de ontwerpers al helemaal losgegaan. Het dashboard is in één woord 'rechtlijnig'. De ventilatieroosters zitten verwerkt in één lange strip die over de hele breedte van het dashboard doorloopt. In het midden vinden we een viertal knopjes en naast het stuur een bedieningselement voor de verlichting—allemaal aanraakgevoelig. Boven de middenconsole prijkt dan een knoert van een aanraakscherm met daaronder, jawel, aanraakgevoelige sliders voor temperatuur en audiovolume. Heel wat gewaagde en vooruitstrevende technologie dus. En heel aanraakgevoelig allemaal.

Volkswagen Golf

2

RIJGEDRAG

Onderhuids blijft de Golf 8 vertrouwd, al zijn de aandrijflijnen sterk herzien. Deze generatie deelt zijn platform nog met de Golf 7 en dat voel je in zekere zin ook: de wagen verandert van koers met dezelfde betrouwbare neutraliteit die we van het vorige model gewend zijn. De nadruk ligt dus op comfort en eenvoud, en daarin blijft de Golf heer en meester. Hij is zacht geveerd zonder onzeker of onstabiel te worden en zijn stuurgevoel is voorspelbaar. Dit is dan ook in de eerste plaats een gemakkelijke auto om mee te rijden, maar verwacht je daardoor dus niet aan een spannende rijervaring. Onze Golf 8 was voorzien van de mild hybrid-aandrijflijn op basis van de vertrouwde 1.5-liter viercilinder benzinemotor. Met zijn elektro-ondersteuning produceert deze 1.5 eTSI in totaal 150 pk en 250 Nm koppel. Meer dan voldoende dus om zijn kleine 1400 kilogram in beweging te krijgen. De 1.5-motor heeft zich in andere VW-producten al bewezen als een dynamisch blok dat vlot toeren maakt, en dat is met de toevoeging van het mild hybrid-systeem niet veranderd. Het is moeiteloos rijden met deze Golf dankzij voldoende vermogen op elk toerental. Wat de mild hybrid-ondersteuning wel verandert is de manier waarop deze wagen reageert wanneer je stopt met gas geven. De Golf heeft namelijk drie opties bij gas lossen: een vrijloop-functie, een soort radargestuurde motorrem en een zogenaamde tweecilinder-modus. Afhankelijk van de omstandigheden—rijdt er een auto voor je, komt er een bocht of rotonde aan…—zal de auto op eigen houtje kiezen of hij de verbrandingsmotor uitschakelt en zo uitbolt of net sterk remt op de motor. Daardoor voelt deze mild hybrid-Golf soms aan alsof hij de zaken wat te veel overdenkt: soms remt hij op de motor terwijl jij de vrijloop verwacht of omgekeerd. Na wat gewenning leer je het systeem echter te vertrouwen en bespaar je zo weer wat aan de brandstofpomp.

3

GEBRUIK

De nieuwe Golf neemt voor het eerst sinds lange tijd risico’s op vlak van gebruiksgemak. Nagenoeg alle fysieke drukknoppen, draaiknoppen of schuifknoppen die we van de vorige generaties van de Golf kennen hebben plaats moeten maken voor aanraakgevoelige sliders, schermen of paneeltjes. Daardoor is dit meteen ook de eerste keer in de rijke geschiedenis van de Golf dat er discussie bestaat over de ergonomie van zijn bedieningselementen. Sommigen vinden al die aanraakgevoeligheid lekker vooruitstrevend maar wij beslisten na een partijtje—letterlijk—in het duister tasten dat we toch liever fysieke knoppen hebben om de klimaatregeling te bedienen. Over de ergonomie van de rest van de cabine bestaat echter geen twijfel: de Golf 8 is nog steeds de maatstaf qua ruimte en bouwkwaliteit. Voorin zit je goed en de stoelen zijn stevig maar comfortabel. Achterin is er voldoende ruimte voor twee volwassenen, of drie heel goed bevriende volwassenen. De koffer is met zijn 380 liter aan volume niet de grootste, maar de vorm van de koffer is wel ideaal dankzij een brede laadopening en geen te fel aflopende daklijn. Iedere Golf 8 krijgt standaard een 8,25 inch-groot aanraakscherm maar kan tegen een meerprijs uitgerust worden met een exemplaar van 10 inch. Welk scherm je ook kiest, je krijgt Volkswagens nieuwste infotainmentsysteem dat zeer aangenaam in gebruik is en tevens sterk gepersonaliseerd kan worden. Dat geldt ook voor het standaard inbegrepen digitale bestuurdersdisplay—dat kan je zo wild aanpassen dat je er zelfs voor kan kiezen om op drie verschillende plaatsen tegelijk je snelheidsmeter te zien, als je dat echt zou willen. Volkswagen laat dus zeer veel ruimte aan de gebruiker om deze nieuwe Golf aan zijn of haar noden aan te passen.

Volkswagen Golf

4

KOSTEN

De allergoedkoopste Golf 8 kost je 23.580 euro. Dat is niet veel, maar daarvoor krijg je dan ook niet veel. Alleen een noodremfunctie en een koerscorrectiesysteem zijn inbegrepen maar verder krijg je een grijze Golf met plastic wieldoppen en een 1.0-liter driecilindermotortje. Onze versie met 1.5 eTSI mild hybrid-aandrijving kost je minimaal 31.235 euro en dan krijg je wel meteen parkeersensoren en adaptieve cruise control erbij. Dat is dus al niet slecht, al moet je nog steeds in de optielijst duiken om zaken zoals een navigatiesysteem, keyless entry of een dodehoekwaarschuwing te bestellen. Een goed geconfigureerde Golf 1.5 eTSI mild hybrid kost je dus tussen de 35.000 en 40.000 euro. Dat loont dan in zekere zin wel want wij haalden met onze test-Golf een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer, en dat terwijl we de Golf af en toe ook eens onder sportievere omstandigheden testten. Een bestuurder met een lichte voet moet de 5,5 liter kunnen halen, en dat is zelfs voor een mild hybrid indrukwekkend.

5

CONCLUSIE

De nieuwe Volkswagen Golf verrast en verdeelt in zekere zin met zijn vooruitstrevende techniek en bediening. Achter die moderne façade schuilt echter nog steeds een rasechte Golf: een degelijke en doordachte middenklasser. Hij is dan ook niet de goedkoopste in zijn segment, maar ook dat is geen nieuws.

Publicatie: 26/01/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Volkswagen Golf
×


terug naar boven