× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

MERCEDES EQS

450+ Launch Edition

Comfortabel

330 PK
568 Nm
500 l
19 kWh/100km

‘Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes-Benz’, is wellicht het bekendste nummer van Janis Joplin. Naar verluidt haalde ze de inspiratie voor deze klassieker uit een ritje met de 600 Grosser van Bobby Womack. De Sonderklasse van Mercedes heeft een mythische status als het over luxe-voertuigen gaat, ongeacht of je nu een symbool bent van de Flower Power of een nietsontziende dictator. Maar kan de eeuwenoude constructeur uit Stuttgart deze status behouden in een autowereld die stilaan elektrisch wordt? Wij mochten het een week uittesten achter het stuur van de allereerste Mercedes die op een speciaal daarvoor ontwikkeld platform werd gebouwd: de EQS.

1

DESIGN

Voor de EQS ging Mercedes op zoek naar een zo laag mogelijke luchtweerstand, wat ook lukte: de Cx-waarde van 0.20 is de laagste ooit voor een seriewagen. Het geheel krijgt hierdoor echter een wat vreemde vorm, met een vrij korte voorkant en een liftback of bovenaan opengaande koffer achteraan. Waar de gewone S-Klasse steeds een imposante verschijning is, lijkt de EQS compacter dan hij werkelijk is. En net als veel van zijn concurrenten heeft ook Mercedes-Benz nog geen echt alternatief gevonden voor het overbodig geworden radiatorrooster. Met zijn 5,21 meter is de Mercedes EQS beslist geen kleine wagen en krijg je binnenin een zee van ruimte... behalve in de hoogte dan. De druppelvorm met sterk aflopende achterkant maakt het lastig voor mensen boven de 1m90 om achterin plaats te nemen. Met een meer gemiddelde lengte is het overigens heerlijk vertoeven in de met nappaleder beklede zetels. Onze testwagen was ook op het dashboard en de deurpanelen met leder bekleed, de accenten op de middenconsole in walnotenhout met yachtlook. Het meest in het oog springende element van het interieur is het optionele hyperscreen, dat samen met het digitale instrumentenpaneel en nog een afzonderlijk scherm voor de voorste passagier het volledige dashboard omvat, goed voor 1,41 meter aan schermen! Dit alles draait op het MBUX-systeem en bevat naast specifieke menu’s voor de elektrische aandrijving ook alle denkbare instellingen. Uiteraard ook te wijzigen met een simpel ‘Hey Mercedes’ dat dankzij een intuïtief AI-systeem de chauffeur steeds beter leert kennen. Het geeft deze über-EV een hypermoderne uitstraling of zoals we iemand hoorden opmerken: het lijkt meer op de cockpit van een ruimtetuig!

Mercedes EQS

2

RIJGEDRAG

De reguliere S-Klasse staat sinds zijn ontstaan synoniem voor luxe en comfort en ook de EQS is eerder weggelegd voor een zenmeester dan voor een adrenalinejunkie. Het optionele Burmester geluidssysteem en zijn 15 speakers komt moeiteloos uit boven het weinige geluid dat het interieur binnenkomt. De luchtvering zorgt er dan weer voor dat de meeste hobbels moeiteloos worden weggefilterd. De elektromotor levert 333 pk en 568 Nm maar de software zorgt voor een zekere vertraging in het afgeven van dat vermogen. De auto krijgt hierdoor een statig karakter maar mist wel de sensaties van sommige concurrenten. Deze uitvoering werd ook voorzien van achterasbesturing die standaard 4,5 graden meedraait en zoals op onze testwagen tot wel 10 graden. De limousine draait daardoor korter dan sommige stadswagentjes en is tegelijk stabieler bij hoge snelheden. In snellere bochten geeft dit wel wat overstuur, zeker als je (te) enthousiast het stroompedaal induwt. Driften in een ruim 2,4 ton zware luxewagen: het is een aparte ervaring!

3

GEBRUIK

Waarmee we naadloos kunnen overgaan naar de systemen die ervoor moeten zorgen dat zulke uitspattingen tot een minimum herleid worden. Door de combinatie van adaptieve snelheidsregeling, verkeersbordherkenning, lane change assist, gps-data en nog een hele rist andere onderdelen die passief of actief zorgen voor meer veiligheid, kan de EQS semi-autonoom rijden. Op de snelweg werkt dit voortreffelijk, zo goed dat we het aandurfden om de talloze menu’s op het Hyperscreen uit te pluizen. Op kleinere wegen ging het systeem echter enkele keren zwaar de mist in. De auto miste een rechtse bocht helemaal en slingerde dan nog enkele keren heen en weer om zijn positie terug in te nemen aan de juiste kant van de baan. Ook las hij regelmatig een maximumsnelheid van 90 km/u waar het maar 70 was én remde hij op een lang recht stuk tussen weilanden plots af van die 90 naar 30 km/u! Deze systemen zijn dan ook nog steeds hulpmiddelen en geen vrijgeleide om de auto maar zijn ding te laten doen. Alle instellingen en snufjes beschrijven zou ons te ver leiden. Toch is de basisbediening overzichtelijk en gemakkelijk bereikbaar, tot je net dat ene icoontje in de rechterbovenhoek van het immense Hyperscreen moet hebben. Verder doet Mercedes-Benz er alles aan om het binnenin zo aangenaam mogelijk te maken. Dat begint met het bijna geruisloze interieur met uiterst comfortabele zetels die zich met een druk op het juiste icoontje automatisch aanpassen aan jouw afmetingen. Verder is er het Energizing-pakket dat sfeerverlichting, muziek en zelfs het parfum afstemt op de belevenis die je wenst te ervaren tijdens het rijden. En vergeet ook niet de 360° camera's die achteraan meedraaien om het inparkeren te vergemakkelijken en een beeld geven van het rode licht zodat je jouw hoofd niet in bochten hoeft te wringen, kortom genoeg om het je helemaal naar de zin te maken.

Mercedes EQS

4

KOSTEN

De Mercedes EQS 350 is er vanaf 89.903 €, een 450+ kost je minstens 120.153 € en voor de 580 4matic tel je 158.873 € neer. Mercedes-AMG doet er nog een schepje bovenop, zowel in vermogen als in prijs. De EQS 53 4MATIC met zijn 658 pk handelt de sprint af in 3,8 seconden en moet 173.030 € opbrengen. Ons testexemplaar, een EQS 450+ Launch Edition, kostte dik 145.000€, dankzij enkele pakketen en opties, zoals de 10% meedraaiende achteras en sierdelen in openporig walnotenhout (2700€!). Mercedes-Benz claimt een rijbereik van 740 km volgens de WLPT-norm. Wij haalden makkelijk 600 km bij een vrij normaal gebruik, met een mix van autosnelwegen, gewone banen en stadsverkeer. Zelfs als de EQS flink de sporen werd gegeven, steeg het gemiddelde verbruik niet boven de 25,5 kWh/100km.

5

CONCLUSIE

Het zijn woelige tijden in autoland en het zal nog jaren duren voor het echt duidelijk is hoe we ons de komende decennia zullen verplaatsen. Het is een spreidstand die vooral de gevestigde waarden, waaronder Mercedes-Benz, parten speelt. Enerzijds willen ze nieuwe klanten aanspreken door mee te gaan op de elektrificatiegolf maar anderzijds bestaat de angst het traditionele cliëntèle af te schrikken door té modern te worden. Die dualiteit maakt van de EQS een auto zonder echte ziel. De elektrische S-Klasse is nog steeds een imposante verschijning maar mist toch de grandeur die je verwacht van 'de beste auto ter wereld'. Zijn uiterlijk is eerder generisch dan uitzonderlijk te noemen en hoewel je binnenin baadt in luxe en de beschikking hebt over de laatste nieuwe snufjes op autogebied, krijg je toch niet helemaal dat verheven gevoel dat je wel had aan boord van zijn op dinosauriërs aangedreven voorgangers. Mercedes speelt hiermee wel in het nog heel selecte groepje van elektrische topklassewagens dat, nu nog, wordt aangevoerd door Tesla. Wat meteen zowat het grootste verkoopsargument zou moeten zijn: ga je voor de visie van een megalomaan wonderkind of toch eerder voor de ervaring van een constructeur die letterlijk aan de wieg van de automobiel stond?

Publicatie: 09/06/2022
Tekst: Koen De Beer
Media: Bart Van Bouwel

Deel deze review met anderen!

Mercedes EQS
×


terug naar boven