Homura Edition MHEV
Economisch
Het moet zowat het enige segment zijn waar de SUV (nog?) niet heer en meester is: de stadswagen in het B-segment. De absolute verkoopstoppers blijven de Ford Fiesta en VW Polo maar ook andere merken proberen een graantje mee te pikken in deze goed verkopende en daardoor fel beconcurreerde klasse. Mazda gaf recent zijn 2 een opfrisbeurt, waarbij het meteen ook een mild-hybride variant in de showroom plaatste. Telt de kleinste Mazda 8 jaar na zijn introductie nog mee? Wij probeerden het uit.
1
DESIGN
Het zogenaamde KODO-design dat de constructeur uit Hiroshima op zijn volledige gamma gebruikt, balanceert tussen Ma, Sori en Utsuroi. Vrij vertaald komt dit neer op een combinatie van open of lege ruimte, evenwichtige welvingen en het spel van licht en schaduw. Geen spoilers, al dan niet fake luchtopeningen of andere uit het tunerschap opgeviste versieringen maar eenvoudige, strakke lijnen die de weinige kernelementen accentueren. Onze testwagen kwam in het Homura Special Edition-kleedje waarbij het Platinum Quartz van de koets aangevuld werd met zwarte 16-duimsvelgen en dito spiegelkappen. De verluchtingsmonden en stiksels van de zetels werden met rood afgewerkt wat het interieur een sportief uiterlijk moet geven. De cockpit is eenvoudig en overzichtelijk, waarbij alle functies een logische plaats kregen.
2
RIJGEDRAG
Het eerste dat opvalt als je instapt in de Mazda 2 is de schakelpook. Jawel, deze Mazda heeft nog een manuele bak wat stilaan zeldzaam wordt, zelfs in kleine auto’s. Sportieve prestaties kan je moeilijk verwachten van de 1.5-liter met 90pk en zonder extra hulp van een turbo, maar het lineaire karakter van de motor gekoppeld aan zes manuele versnellingen geven hem wel een aangenaam rijgedrag. Heerlijk om op kleine achterafweggetjes het autootje hoog in de toeren te jagen om dan hiel/teen terug te schakelen voor de bocht. Gewoon omdat het kan! Zo’n mild hybrid-opstelling is in de praktijk toch vooral een trucje voor constructeurs om te voldoen aan de steeds strengere emissienormen want het theoretische voordeel van zo'n extra starter-generator op het verbruik wordt teniet gedaan door het extra gewicht. Wij klopten af op een gemiddeld verbruik van 5,5 liter/100 km. Deze 2 is zeker niet dorstig maar van een zuinigheidswonder mogen we evenmin spreken.
3
GEBRUIK
De Mazda 2 voelt zich op zijn best in de stad waar zijn beperkte afmetingen een groot voordeel zijn. Hij is wendbaar en vinnig genoeg om ook bij hogere snelheden mee te kunnen. Vanaf de bestuurdersplaats heb je een goed overzicht op de hele auto wat parkeren makkelijk maakt, en de achteruitrijcamera eerlijk gezegd een beetje overbodig. De handbak op ons testexemplaar schakelde zo soepel en vlot dat we op geen enkel moment de optionele zestraps automaat misten. De koffer van 280 liter is ruim genoeg voor je wekelijkse supermarktritje. Leg je de achterbanken neer dan heb je zo’n 950 liter aan laadruimte zodat ook een bezoek aan een Zweedse meubelwinkel je niet voor al te grote verrassingen plaatst.
4
KOSTEN
De Mazda 2 e-Skyactiv-G is er vanaf 19.990€ of 21.190€ voor wie de automaat verkiest. Ben je toch niet overtuigd van de mildhybride versie dan heb je nog de benzineversie die je 16.390€ armer maakt. In Homura-uitvoering zoals onze testwagen, heb je voor net geen 20.500€ een zeer complete auto. Hiermee blijft Mazda net onder de basisprijs van zijn voornaamste concurrenten en ook de optielijst tast je geldbuidel minder aan, net omdat hij al zo volledig is uitgerust.
5
CONCLUSIE
Kleine Japanse auto’s worden nog altijd geassocieerd met een publiek dat de pensioenleeftijd al geruime tijd achter zich heeft gelaten. Onterecht, want de Mazda 2 ziet er niet alleen hip en sportief uit, hij laat zich ook zo rijden. Hij is comfortabel en één van de stilste wagens in zijn klasse met een dynamiek die ook jonge kopers zal aanspreken.
Publicatie: 09/07/2022
Tekst: Koen De Beer
Media: Bart Van Bouwel