× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

CUPRA FORMENTOR

1.5 TSI

Sportief

150 PK
250 NM
450 L
7,8 L/100KM

Het regent tegenwoordig nieuwe merken op de automarkt, en die zijn het liefst zo Chinees en elektrisch mogelijk. Cupra pakt het net even anders aan want deze Spaanse naam wil vooral sportief zijn. Wij voelden de Cupra Formentor aan de tand in zijn verstandigste versie: als 1.5 TSI.

1

DESIGN

We noemen Cupra hierboven wel “nieuw” maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Seat produceert namelijk al bijna twee decennia lang gepeperde versies van zijn modellen onder de noemer ‘Cupra’. Toen kregen die wel nog gewoon een Seat-logo op hun voor- en achterzijde, en dat is nu veranderd. De Cupra Ateca en Cupra Leon waren de eerste auto’s die er wel uit zagen als Seats maar een gloednieuw, koperkleurig Cupra-logo mochten dragen. Maar er is meer… Deze Cupra Formentor is namelijk de eerste Cupra die niet van een Seat-model afgeleid is. Kijk er dus gerust de catalogus op na; je zal geen Seat Formentor tegenkomen. Dat betekent dat Cupra de sprong maakt van een merk dat snelle Seats verkoopt naar een zelfstandig merk met een eigen design. En dat design mag er best zijn: aan de buitenzijde vertoont de Formentor nog heel wat stijlkenmerken van Seat maar de auto is duidelijk agressiever en meer gedurfd vormgegeven dan de modellen van zijn landgenoot. Binnenin heeft het nieuwe Cupra echter nog wat stappen te zetten op vlak van zelfstandigheid, want op de merklogo’s na komt het interieur rechtstreeks uit de Seat-rekken. Daardoor krijg je dus wel een stevige, moderne en aantrekkelijke cabine maar moet je ook leren leven met de pesterijen van je eventuele Seat-rijdende makkers die je op alle gelijkenissen wijzen.

Cupra  Formentor

2

RIJGEDRAG

Het feit dat er geen Seat Formentor bestaat betekent dat Cupra ook de meer verstandige versies van dit model onder zijn eigen merknaam in de showroom moet plaatsen. Terwijl je de Cupra Leon en Cupra Ateca dus alleen met krachtige aandrijflijnen kan krijgen vind je een Cupra Formentor ook met meer doordeweekse motoren. Zo biedt ons exemplaar een aangename 1.5-liter benzinemotor die 150 pk en 250 Nm koppel produceert. Voldoende voor de dagelijkse boodschap is het wel, maar het zijn niet meteen cijfers die je aan een Cupra zou toeschrijven. De wegligging beantwoordt echter wel aan Cupra-standaarden. De Formentor voelt stabiel aan dankzij zijn relatief stevige ophanging maar wordt daardoor toch niet te oncomfortabel. De auto stuurt ook scherp voor een voorwielaandrijver en de zeventrapsautomaat schakelt snel en intuïtief, zelfs wanneer je de pedaaltjes achter het stuur gebruikt. Over het algemeen slaagt deze Cupra er dus wel in om een bovengemiddeld dynamische indruk na te laten voor een SUV, ongeacht de beperkte longcapaciteit van zijn basismotor. Met de Formentor 1.5 TSI wil Cupra natuurlijk niet de klant aanspreken die de auto voor opgepepte plezierritjes zal gebruiken. Deze versie is vooral interessant voor zij die op zoek zijn naar een dagelijks inzetbare auto met een sportief en excentriek karakter. Op dat vlak schiet de Formentor allesbehalve tekort: de 1.5-liter viercilindermotor is een soepel blok met een bijna dieselwaardig koppel bij lage toeren. Ondanks zijn slimme technologie, zoals cilinderuitschakeling, waren we echter niet meteen onder de indruk van ons gemiddeld verbruik van 7,8 l/100km. Dat hebben we deze motor vreemd genoeg al veel beter zien doen in andere modellen van de VW-groep.

3

GEBRUIK

Zijn motor verraadt het dus al: dat de Cupra Formentor er sportief uitziet hoeft niet te betekenen dat dit geen bruikbare auto is. Voorin zit je dan wel wat lager dan in de gemiddelde SUV, maar de stoelen bieden voldoende comfort en er is genoeg ruimte om het je gemakkelijk te maken. Ook achterin zit je verrassend riant, wat je misschien niet had verwacht wanneer je van buitenaf die schuin aflopende daklijn had gezien. Toch kan je er met gemak twee volwassenen kwijt en zelfs de middenste zitplaats is nog relatief bruikbaar. Hoewel de Formentor zijn platform deelt met de Seat/Cupra Leon doet de SUV het iets beter qua kofferruimte. Hij biedt 450 liter aan volume, een mooie 70 liter meer dan de Leon hatchback. De opening van de kofferklep is ook lekker breed wat het inladen ten goede komt, maar de coupé-lijn beperkt de bruikbare hoogte dan weer. Dat de Formentor nog heel wat onderdelen uit de Seat-rekken haalt merken we ook aan de bediening: het infotainmentscherm en de knoppen—of het gebrek eraan—eronder herkennen we uit een aantal andere modellen van de VW-groep. Aanraakgevoelige functies staan daarin centraal met zelfs geen fysieke knoppen meer voor de klimaatregeling of audiobediening. Ook de lichten en de ontwaseming van de voor -en achterruit krijgen een touch-paneeltje, waarvoor je dus ook de ogen van de weg moet afwenden om ze in te schakelen.

Cupra  Formentor

4

KOSTEN

Als basisversie geeft onze test-Cupra meteen een mooi beeld van de vanafprijs van deze wagen. Je kan een Formentor aanschaffen vanaf 33.800 euro. Dan krijg je er dus eentje met een 1.5-liter benzinemotor zoals de onze, maar wel met een manuele zesversnellingsbak. Voor de automaat moet je nog iets meer dan 2.000 euro bijleggen, en voor meer vermogen of een hybride-aandrijflijn zit je net boven de 40.000 euro. Voor de topversie, de Formentor VZ met 310 pk, betaal je minstens 49.640 euro. Hou wel nog een paar duizend euro aan de kant voor opties, al krijgt de Formentor standaard al wat nuttige uitrusting mee. Zo zijn cruise control, keyless entry en automatische klimaatregeling meteen inbegrepen maar moet je voor parkeersensoren of dodehoeksensoren bij betalen. Die opties zitten dan in dure pakketten, waardoor de prijs wel snel oploopt. Zo kwam het totaalplaatje van onze test-Cupra volgens de prijslijst boven de 45.000 euro te liggen.

5

CONCLUSIE

De Formentor is de eerste echte Cupra, en het model stelt de merknaam niet teleur. Met zijn unieke, sportieve design vormt hij een betaalbare koppendraaier—zolang je je hoofd erbij houdt bij het selecteren van de opties. Met de standaarmotorisatie maakt hij zijn looks misschien niet helemaal waar, al houdt het fijne rijgedrag wel stand.

Publicatie: 27/07/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Joram Van Acker & Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Cupra  Formentor
×


terug naar boven