× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

RANGE ROVER VELAR

SE 404PS Auto Hybride

Comfortabel

404 PK
2,2 L/100KM
50 G/KM
5,4 SEC

De Range Rover Velar heeft een gat opgevuld in het Range Rover-gamma waarvan we niet eens wisten dat het bestond. Naast de grote luxueuze Sport en Vogue kwam er de Evoque. Een meer bereikbare Range op stadsformaat. Nu is er daarnaast nog de Velar, hybride weliswaar, maar voor wie is deze auto nu weggelegd?

1

DESIGN

De Range Rover Velar heeft na zijn introductie in 2018 de titel gekregen van “The most beautiful car on the planet”. Je kunt dus zeggen dat deze verschijning de Angelina Jolie of Brad Pitt is van de wagens. Over de laatstgenoemden mensen kunnen we nog discussiëren, maar laten we tot de conclusie komen dat de Velar een mooi design heeft. En kijk nu: het uiterlijk is ongewijzigd gebleven en nog steeds ziet de auto er anno 2022 prachtig uit. Hij oogt vrij lang en dynamisch en met de ingeklapte deurportieren is het een enorm simplistische verschijning. In het interieur zie je wel wat aanpassingen, zo is alles gemoderniseerd naar de standaarden van de huidige Land Rover-modellen. Een aangepast stuur, betere schermen en de draaiknop is ingeruild voor een klassiekere pook. Alles in de wagen is prachtig afgewerkt en met mooie materialen in elkaar gestoken. Als je in deze auto zit ervaar je pure luxe. Klein minpunt: als de zon op je middenconsole valt, kun je wel last hebben van een sterke reflectie die de passagier wel eens kan irriteren. Tja, in dit segment moet je over details gaan zeuren natuurlijk.

Range Rover Velar

2

RIJGEDRAG

Buiten een verblindde medepassagier zal er nooit iemand klagen in deze wagen. De Velar Hybride bezit over een 2.0-liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Daarmee zit je in 5,4 seconden op 100 km/uur en voelt deze van uiterlijk zware auto als een lichte, vlotte wagen aan. Het blijft een auto met focus op comfort en ermee rijden is echt een plezier. Je kan hem op allerlei manieren aanpassen naar jouw wensen. Voor wie echt op zoek is naar meer sportiviteit? Die zal toch eerder moeten kijken bij de nieuwe F-Pace. Je kunt er ongeveer 53 km volledig elektrisch mee rijden én hij kan snelladen. Dat is niet vanzelfsprekend voor een plug-inhybride, maar wel een heel groot voordeel. Zo zul je sneller meer elektrisch gaan rijden en zo wordt deze wagen zeer zuinig. Op papier verbruikt hij zelfs maar 2,2 L/100 KM en dat is echt wel goed.

3

GEBRUIK

De Range Rover Velar is duur en helaas niet voor iedereen weggelegd. Toch is het niet per se een auto om mee uit te pakken. Het draait er bij deze Range niet om wie de grootste heeft, maar wel wie gevoel voor stijl heeft en zichzelf daar ook dagelijks aan wilt herinneren. Als je anderen wilt laten meegenieten van deze luxe, dan is er een ruime achterbank zoals in de meeste SUV’s. Enkel de koffer verliest een aantal liters door de elektromotor. Maar de gemiddelde Velar-rijder heeft niet meer nodig dan een paar boodschappentassen. Met het infotainment systeem ben je vrij snel weg. Het is redelijk makkelijk te bedienen en duidelijk gestructureerd. Heel je entertainment staat vanboven en is ook heel mooi vormgegeven. Dat heel de klimaatregeling ook op een scherm staat is niet per se nodig, maar ook niet onpraktisch. De 2 grote draaiknoppen zijn wel welkom om het verschil te maken tussen vlot en heel vlot.

Range Rover Velar

4

KOSTEN

Hij is misschien niet de grootste, maar hij heeft wel nog een stevig prijskaartje. De versie die wij hebben gereden heb je voor €91 493. Voor de voetballers onder ons is dat één keer scoren en dan heb je ook een volledig uitgeruste plug-inhybride. Geef je niets om de opties, dan kun je hem krijgen vanaf €81 950. De niet-hybride Velar kun je al krijgen vanaf €61 685. Overweeg je een Velar en heb je het budget, Dan zou ik toch een plug-inhybride aanraden, want daar zal je op het einde van de rit flink op kunnen besparen.

5

CONCLUSIE

Het opvullen van het gat tussen de Evoque en de Sport was niet zomaar een luxeprobleem. Af en toe komen er van die iconische modellen en dit is er één van. Met de Range Rover Velar heeft het merk een waanzinnig mooie auto neergezet waarvan je weet dat die over tien jaar nog altijd even mooi gaat zijn.

Publicatie: 15/03/2023
Tekst: Alexander Noten
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Range Rover Velar
×


terug naar boven