× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

VOLKSWAGEN ID.3

1st Edition

Ecologisch

204 PK
310 NM
58 KWH
420 KM

Hoe je het ook draait of keert; de elektrische auto is aan een opmars bezig. Gevolg—en misschien ook wel oorzaak—daarvan is dat steeds meer constructeurs met modellen op stroom komen. Zo ook Volkswagen, dat zijn eerste uitsluitend elektrische model lanceerde in de vorm van de ID.3. Is dit dan de EV voor het volk?

1

DESIGN

In de catalogus van Volkswagen vinden we doorgaans geen extreem gewaagde ontwerpen terug. Zelfs de elektrische auto’s van het merk—en dan denken we bijvoorbeeld aan de e-Golf, e-Up! of zelfs e-Crafter—speelden doorgaans de subtiele kaart. Zo waren ze steeds gebaseerd op reeds bestaande modellen en waren ze ook nog eens nauwelijks te onderscheiden van de versies met verbrandingsmotoren. Tot nu, want de ID.3 is niet alleen de eerste Volkswagen die uitsluitend ontworpen is voor een elektrische aandrijflijn, het is ook één van de eerste Volkswagens met een koetswerk dat de meningen zo sterk verdeelt. Zijn silhouet doet zelfs wat denken aan dat andere controversiële project uit de geschiedenis van de VW-groep: de Audi A2. De carrosserie is verder zo glad dat het soms moeilijk is om zijn design te beschrijven. Het geheel is duidelijk vooruitstrevend en futuristisch, maar tegelijk toch op een eenvoudige, organische manier. Eén ding is zeker: dit is een Volkswagen die koppen draait. Die minimalistische lijn wordt binnenin ook doorgetrokken, en dat mag duidelijk zijn. Het dashboard is herleid tot een compacte cluster met een touch screen en een aantal aanraakgevoelige sneltoetsen. Ook de tellers hebben plaats moeten maken voor een schermpje dat bovenop de stuurkolom gemonteerd zit. Daar zit ook het versnellingspookje, waardoor er tussen de stoelen niets dan bekerhouders en opbergvakken te vinden is. Het is allemaal heel modern en voelt high-tech aan, maar je moet wel een bepaalde voorliefde koesteren voor leegtes.

Volkswagen ID.3

2

RIJGEDRAG

Dit is niet alleen het eerste VW-model met uitsluitend elektrische aandrijflijnen en één van de eerste VW’s met een controversieel design, maar het is ook nog eens de eerste VW-personenwagen in decennia met achterwielaandrijving. De ID.3 krijgt namelijk een elektromotor op de achteras die 204 pk en 310 Nm koppel naar de achterwielen stuurt. Daarmee bereikt hij de 100 km/u in zo’n 8 seconden maar indrukwekkender is dat hij de 60 km/u bereikt in 3,4 seconden. Vooral in de stad is de ID.3 dus een vinnig apparaat, mede dankzij zijn bizar kleine draaicirkel. Het batterijpakket van onze ID.3 1st Edition was 58 kWh groot waarmee de auto zo’n 420 theoretische kilometers zou moeten halen. Tijdens onze bitterkoude testweek kwamen we natuurlijk niet in de buurt van dat cijfer, maar je mag toch nog steeds op een minimum van 300 km rekenen. Ons gemiddeld verbruik schommelde daarbij tussen de 16 en 17 kWh/100km. Wanneer je de batterij moet bijladen kan dat tot 100 kW aan een snellader en tot 11 kWh aan de gemiddelde wallbox. We merkten ook op dat het systeem opvallend nauwkeurig is in zijn berekeningen. Als de auto bij het starten zegt dat je 300 kilometer rijbereik hebt, dan mag je er ook op vertrouwen dat je ongeveer zo ver zal geraken. Dat kan jammer genoeg niet voor iedere EV gezegd worden. Het helpt ook om de B-stand van de auto te activeren, waarbij de auto remt op de motor om zo wat energie terug te winnen. De ID.3 remt daarbij echter niet sterk genoeg om echt van ‘one-pedal driving’ te kunnen spreken, wat dan weer jammer is.

3

GEBRUIK

De ID.3 is vanaf het begin ontworpen als elektrische wagen en dat merk je aan zijn indeling. Zijn neus kan kort gehouden worden omdat er geen grote verbrandingsmotor in moet passen en zijn wielbasis is enorm. Dat komt de binnenruimte ten goede: Volkswagen spreekt zelf van een vergelijkbaar ruimte-aanbod met de grotere Passat terwijl de ID.3 qua buitenmaten eerder tegen de Golf aanleunt. Geheel in lijn met de Volkswagen Kever van de vorige eeuw is de ID.3 dan ook zo’n auto waar je een hoge hoed in zou kunnen dragen. Je moet echt al van een groter gestalte zijn om voorin niet gemakkelijk te zitten. Achterin is de plaats wat beperkter, al zal de gemiddelde volwassene nog steeds niet klagen. De koffer is echter niet meteen Passat-waardig met zijn 385 liter maar aan 5 liter meer dan een Golf doet de ID.3 het ook daar niet slecht. Zitten in de Volkswagen ID.3 is dus helemaal geen straf, maar de auto leren bedienen vraagt wat meer gewenning. Door de combinatie van minimalistisch design en kostenbesparende ingrepen zijn er opvallend weinig knoppen, en zijn die dan nog eens bijna allemaal aanraakgevoelig. Dit leidt soms tot ontnuchterende situaties. Zo zijn bepaalde zaken die bij andere auto’s voor de hand liggen—zoals het openen van de achterste raampjes of het bijstellen van de zijspiegels—bij de ID.3 nodeloos complex omdat ze bediend worden door knoppen die een paar seconden geleden nog iets helemaal anders deden. Hetzelfde geldt in zekere zin voor het infotainmentsysteem: door het aantal fysieke knoppen te beperken wordt het allemaal wat moeilijker om te bedienen tijdens het rijden.

Volkswagen ID.3

4

KOSTEN

Een beetje kostenbesparing heeft echter zijn voordelen, want je kan al een Volkswagen ID.3 op je oprit plaatsen vanaf 31.885 euro. Dat is weinig voor een elektrische auto van dat formaat, al krijg je dan wel de versie met de kleinere 45 kWh-batterij en 150 pk. Daar moet je bijbetalen voor snellaadfunctionaliteit tot 100 kWh of voor wat meer luxe, al krijgt iedere ID.3 wel meteen parkeerhulp, een rijstrookassistent en adaptieve cruise control. Een ID.3 met accupakket van 58 kWh zoals ons testexemplaar kost minstens 36.095 euro. Die kan dan meteen snelladen tot 100 kWh maar krijgt verder niet veel meer uitrusting. Voor een ID.3 met de grotere batterij, wat opties en een leuk uiterlijk mag je dus rekenen op 40.000 à 45.000 euro.

5

CONCLUSIE

Na de Kever en de Golf is dit volgens Volkswagen zijn derde mijlpaalauto: de EV voor het volk. Hoewel de ID.3 er niet meteen potten mee breekt staat zijn aandrijflijn wel op punt, biedt hij veel ruimte en is zijn prijskaartje acceptabel. Enkel aan de complexe bediening zal het volk waarschijnlijk wat moeten wennen, al is dat een toegeving die men misschien graag maakt in ruil voor zijn minimalistische, organische design.

Publicatie: 01/06/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Volkswagen ID.3

ONTDEK ONZE VIDEO

×


terug naar boven