× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

MITSUBISHI ECLIPSE CROSS

1.5T 2WD

Economisch

163 PK
250 NM
448 L
7,3 L/100KM

Een constructeur die tegenwoordig geen uitgebreid gamma aan SUV’s aanbiedt heeft het schudden. Dat weet ook Mitsubishi, dat met zijn Eclipse Cross iedereen wil aanspreken die de ASX iets te klein en de Outlander net te groot vindt. Wij gingen na of de nieuwe SUV zijn naam waardig is.

1

DESIGN

De Mitsubishi Eclipse Cross is een volledig nieuw model maar zijn naam—en dan dooral het “Eclipse” deel ervan—hebben we al eerder gehoord. In de jaren 90 vond je de Eclipse-badge namelijk achterop een sportwagen. Een echt alomtegenwoordige verschijning was zo’n originele Mitsubishi Eclipse bij ons niet, maar vooral onder liefhebbers van “The Fast & The Furious” kent de naam heel wat bekendheid. Zo’n gewichtige titel aan een SUV toewijzen is dus een gewaagde stap, maar Mitsubishi biedt met de nieuwe Eclipse Cross dan ook een hoogpotige met een heel dynamisch design. De neus loopt mee in de pas met de andere SUV’s van de Japanse constructeur maar de achterste helft van deze wagen gaat een helemaal andere kant uit. En dan hebben we het niet gewoon over ‘anders dan andere Mitsubishi’s’ maar wel over ‘anders dan andere auto’s’ tout court. De hellende daklijn geeft de Eclipse Cross het silhouet van een coupé-SUV maar de achterpartij blijft toch redelijk hoog voor een gespierde look. Daarbovenop doet de doorlopende lichtbalk, die de achterruit in twee deelt, denken aan een gigantische spoiler. Zo komen die “The Fast & The Furious”-fans toch nog ietwat aan hun trekken. Er is dus heel wat gaande in dit ontwerp en de Eclipse Cross verdeelt daardoor de meningen overal waar hij gaat: sommigen vinden hem prachtig en anderen lopen er in een wijde boog omheen. Feit is dat je alleen maar respect kan hebben voor een constructeur die zo’n gewaagd design in deze prijsklasse durft neerzetten.

Mitsubishi Eclipse Cross

2

RIJGEDRAG

Een dynamische styling alleen is echter niet genoeg om de Eclipse-naam te eren. Bij Mitsubishi zetten ze hun Eclipse Cross dan ook in de verf als ‘sportieve SUV’ en daar gaan ze wat ons betreft een beetje de mist in. Deze SUV is namelijk zo sportief als een binnenschip: het stuurgevoel mist daarvoor feedback en het koetswerk rolt op zijn onderstel in de bochten. Daarnaast ontbreekt het ook de 1.5-liter viercilinder benzinemotor aan scherpte. Dat blok biedt een mooie 163 pk en 250 Nm koppel maar je moet toch wat toeren maken voor je die cijfers tegenkomt. Wat deze Mitsubishi wél goed doet is comfort. Die soepele ophanging, die de koets zo doet deinen in bochten, zorgt er ook voor dat je nagenoeg niets merkt van het Belgisch lappendeken aan asfalt onder je wielen. Met dat boterzachte stuur is het ook nog eens kinderspel om deze SUV te manoeuvreren en die zachtaardige motor blijft ook mooi op de achtergrond als je er geen extreme prestaties van vraagt. Het enige wat bij ons afbreuk deed aan de anders uitermate comfortabele ervaring was de manuele zesversnellingsbak: die schakelt wat onprecies en heeft zo’n onnatuurlijk lange pook dat je voor het schakelen elk spiertje in je arm nodig hebt. Vermijd die handbak dus en betaal iets meer voor de fijne CVT-automaat.

3

GEBRUIK

Hoe aantrekkelijk ze ook mogen zijn; coupé-SUV’s staan niet bekend om hun praktische laadruimte. Dat pakken ze bij Mitsubishi slim aan door een compleet moduleerbare achterbank in hun Eclipse Cross te monteren. Zo kan je de achterste zitrij in zijn 60/40-configuratie naar voor of achter schuiven om meer kofferruimte of net meer passagiersruimte te voorzien. Met de bank helemaal naar achter hebben je passagiers ronduit zeeën aan ruimte. Volwassenen tot zo’n 2 meter zullen er zonder klagen langere ritten overleven, zelfs al neemt het optionele panoramadak nog wat hoofdruimte weg. Dan heb je wel maar 341 liter kofferruimte over, te vergroten naar 448 liter met de zetels naar voor. Voorin gaat het comfort verder met genoeg aanpasbaarheid in het stuur en de stoelen om de juiste zitpositie te vinden. Ergonomisch gezien zit de cabine relatief goed in elkaar, al hadden we dus onze bedenkingen bij de ouderwets lange versnellingspook en de hoge plaatsing van de handrem. Die twee elementen dragen dan weer wel bij tot het gevoel dat je met een stevige off-roader onderweg bent en scheppen op hun manier wat karakter. Ook de bouwkwaliteit sluit bij die indruk aan: de materialen zijn niet bepaald verfijnd maar lijken wel gemaakt om de apocalyps te doorstaan. Het infotainment-aanbod is zeker het vermelden waard want hier is het opletten geblazen. De Eclipse Cross krijgt namelijk vanaf zijn 2e uitrustingsniveau een modern systeem zonder navigatie, maar wel met Apple CarPlay en Android Auto. Wil je wel navigatie, dan betaal je meer maar krijg je plots een verouderd en niet heel gebruiksvriendelijk systeem zonder Apple CarPlay of Android Auto. Het standaard inbegrepen systeem is dus gebruiksvriendelijker maar heeft geen navigatie, terwijl het optionele systeem navigatie biedt maar verouderd is. Aan jou de keuze…

Mitsubishi Eclipse Cross

4

KOSTEN

Je kan een Mitsubishi Eclipse Cross configureren vanaf 26.840 euro. Daarmee plaatst hij zich qua prijscategorie iets onder de Peugeot 3008 of de Hyundai Tucson. Je krijgt ook een aanvaardbare standaarduitrusting tegen die prijs: van automatische airconditioning tot een actieve remassistent en rijstrookassistent. Die goedkoopste Eclipse Cross, de “Invite”-versie, komt ook meteen met de 1.5-liter benzinemotor met 163 pk en daarmee tekenden wij een gemiddeld verbruik op van 7,3 liter per 100 kilometer. Voor de automaat en vierwielaandrijving moet je bijleggen, en dan kan het wel relatief bont worden. Een automaat kan je krijgen vanaf het “Intense”-uitrustingsniveau en dat is aan 30.990 euro nog steeds betaalbaar—zeker wetende dat je dan ook meteen keyless go, parkeersensoren rondom en een 360°-camera krijgt. Voor vierwielaandrijving moet je echter de topversie, “Instyle”, bestellen en die start pas aan 37.290 euro. Tegen zo’n prijs is dit natuurlijk geen budgetauto meer en dan zou je wat meer verfijning voor je geld verwachten. Wij zouden het dus op de “Intense”-versie met automaat houden.

5

CONCLUSIE

De Eclipse Cross is Mitsubishi’s manier om zijn aanwezigheid in het compacte SUV-segment te vergroten. En die manier is gedurfd: met een model dat een uitgesproken design biedt tegen een aanvaardbare prijs. Met die lage prijs gaat samen dat de Eclipse Cross niet de meest verfijnde wagen in zijn segment is maar voor de alledag biedt hij voldoende comfort en gebruiksgemak.

Publicatie: 13/01/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Joram Van Acker & Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Mitsubishi Eclipse Cross
×


terug naar boven