× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

AUDI A3

35 TFSI S-Line

Comfortabel

150 PK
250 NM
380 L
6,8 L/100KM

De Audi A3 is een vaste waarde in het segment van de premium-hatchbacks. Het chiquere neefje van de Volkswagen Golf deelt heel wat van zijn technologie maar overgiet dat met een sportiever, hoogwaardiger sausje. Is hij de meerprijs dan waard? Wij deden de test.

1

DESIGN

De nieuwe Audi A3 mag dan stiekem nog het grootste deel van zijn platform delen met de vorige generatie maar dat is er alleszins niet aan te zien. Hij blijft onmiskenbaar A3 maar komt wat dynamischer voor de dag dankzij slankere lichten en een (nog) grotere grille. Ook in de zijkanten van deze chique hatchback vinden we subtiele trucjes om het geheel een sportievere uitstraling te geven. Zo zijn de deuren als het ware naar binnen gebogen en steken de wielkasten flink naar buiten voor een extra gespierde look. Binnenin gaat het sportieve spelletje verder met vooral veel scherpe lijnen en hoeken. Het hele dashboard is een bijna robotachtige cluster van brede roosters in een behuizing van imitatie-aluminium. De plaatsing van de hoekige ventilatieroosters naast het bestuurdersdisplay doet zelfs denken aan de extravagante styling van concerngenoot Lamborghini. Deze nieuwe A3 zegt dus 'auf Wiedersehen' tegen de nogal saaie, veilige styling die we bij de vorige generatie nog wat te veel voorgeschoteld kregen.

Audi A3

2

RIJGEDRAG

Die lijn wordt echter niet helemaal doorgetrokken naar het rijgedrag van deze nieuwe premiumhatch. De A3 rijdt nog steeds zoals we hem gewend zijn: hij stuurt voorspelbaar en strak maar niet bepaald dynamisch of leuk. We zouden graag zeggen dat hij “eigenlijk een beetje als een Volkswagen Golf” stuurt maar we willen natuurlijk niet te veel in stereotypes vervallen. In zijn sportieve stand—voor zij die de optionele rijmodusselector besteld hebben—is het stuurgevoel dan wel iets gewichtiger maar verwacht nog steeds niet dat hij je echt tintelingen zal bezorgen daar waar de zon niet schijnt. Dat hoeft echter niet noodzakelijk een negatief gegeven te zijn want waarom zou een merk als Audi de meest scherpe, brutale en harde auto in het segment op de markt willen brengen? In de plaats daarvan krijg je met de A3 een auto die relatief fijn stuurt en stevig plakt tegen het wegdek wanneer je even gek wil doen, maar over het algemeen gewoon betrouwbaar en voorspelbaar zijn ding doet. Zelfs met het optionele S-Line-pakket, dat de ophanging 10 millimeter verlaagt en wat stugger maakt, blijft de A3 eigenlijk best comfortabel. Kortom: net wat je zou verwachten van een populaire bedrijfswagen. De nieuwe A3 komt er met benzine- en dieselmotoren en een aantal hybride-aandrijflijnen. Wij reden hem als “35 TFSI”, wat Audi-taal is voor “1.5-liter viercilinder benzinemotor”. Dit veelzijdige blok biedt 150 pk en 250 Nm koppel en die trekkracht is er al vanaf 1500 toeren. Daardoor kom je met deze 1.5 eigenlijk nooit tekort en heb je geregeld zelfs het gevoel dat er wat meer paarden achter die giga-grille gestald zitten. Aan een testverbruik van 6,8 l/100km is hij eveneens best zuinig. Ook onze manuele versnellingsbak was een fijne verrassing: wij hoopten stiekem op de sublieme DSG-automaat maar de handbak schakelde met een directheid die we gerust in een sportwagen zouden thuisbrengen.

3

GEBRUIK

Zowat het hele Volkswagenconcern staat garant voor praktische, bruikbare auto’s en dat is bij de nieuwe A3 natuurlijk geen uitzondering. De zitpositie voorin deze Audi is dus absoluut voorbeeldig, achterin kan je een paar volwassenen met relatief veel gemak kwijt en de koffer is met 380 liter meer dan groot genoeg voor zijn segment. En daarmee is hij ook tot op de liter even groot als die van de nieuwe Volkswagen Golf—om die er toch nog eens bij te halen. Qua gebruiksgemak doet de A3 het echter tegen de verwachtingen in beter dan de Golf. Waar de Volkswagen namelijk resoluut kiest voor zo veel mogelijk functionaliteit in het aanraakscherm kan je in de Audi wel nog je schroeihete stoelverwarming verlagen zonder je ogen van de weg af te wenden. Alle bediening voor de klimaatregeling zit namelijk nog in fysieke knoppen onder het scherm en dat komt de ergonomie alleen maar ten goede. Met het aanraakscherm is trouwens ook niks mis: het infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijk en lekker personaliseerbaar—zoals het tegenwoordig hoort. De bouwkwaliteit van het interieur is over het algemeen goed met veel aangenaam zachte en stevige materialen op plaatsen die je vaak aanraakt. Onderin zijn er echter wat hardere plastics te vinden, zoals onderaan de deuren of aan de zijkanten van de middenconsole. Het design van de cabine is er dus sterk op vooruitgegaan maar de kwaliteit is eigenlijk niet noemenswaardig beter dan die in, we zeggen nog maar eens iets, de goedkopere Volkswagen Golf. Sterker nog: op sommige vlakken lijkt de Golf het voortouw te nemen. De bediening van de cruise control, bijvoorbeeld, gebeurt in de Audi nog met een ouderwets ingewikkeld hendeltje achter het stuurwiel waar de Volkswagen moderne knoppen in zijn multifunctionele stuur krijgt.

Audi A3

4

KOSTEN

Voorlopig is het dus allemaal redelijk goed nieuws voor deze A3. Hij ziet er goed uit, rijdt aangenaam, biedt heel wat gebruiksgemak en vertoont een goede bouwkwaliteit. Zijn pijnpunt vinden we echter in het prijskaartje. De goedkoopste Audi A3 kost je 26.120 euro. Dat lijkt goedkoop maar laat ons eerlijk zijn: dan heb je geen echte Audi. Dan heb je een kale witte carrosserie op 16-inch-rolschaatswieltjes met halogeenlampen. Om een echte Audi te krijgen moet je je verdiepen in de optielijst, en die is lang. Zo moet je bijbetalen voor keyless entry, Apple CarPlay, gelijk welke vorm van cruise control (adaptief of normaal), parkeersensoren vooraan én achteraan en zelfs zij-airbags voor de achterpassagiers. Die zaken zijn vaak standaard bij Japanse of Franse concurrenten maar verklaren dan ook de schijnbaar lage vanafprijs van een A3. Aan het einde van de rit kom je op een 40.000-tal euro voor een goed uitgeruste A3, en daarmee ligt hij eigenlijk wel in lijn met een vergelijkbaar aangeklede Mercedes A-Klasse of BMW 1-Reeks.

5

CONCLUSIE

De nieuwe Audi A3 neemt wat meer risico’s op vlak van design maar doet nog steeds wat je van een A3 verwacht. Als aangename, gebruiksvriendelijke wagen met een premium uitstraling en bouwkwaliteit biedt hij een geslaagd totaalpakket voor zij die op zoek zijn naar een hatchback met imago. Vanuit een rationeel standpunt loopt zijn dichtste neef, de Volkswagen Golf, hem echter voor de voeten: dat goedkopere alternatief biedt gelijkaardige kwaliteit en rijgedrag tegen een lagere prijs.

Publicatie: 23/12/2020
Tekst: Joram Van Acker
Media: Joram Van Acker & Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Audi A3
×


terug naar boven